Ericsson mister de unge brugere

MediaWatch

Undersøgelsen er foretaget af den svenske analysevirksomhed Market Watch, som har målt Ericssons og Nokia "Brand Power" inden for målgruppen af 16-29 årige.

En sammenligning af holdningen hos de unge i henholdsvis sommeren 1999 og sommeren 2000 viser, at mens Ericsson har tabt 13,4 procent i brand power har Nokia vundet 15,1 procent. Det skriver ekonomi24.se.

Resultatet skal ses i lyset i af, at Ericsson har identificeret ungdommen som en meget vigtig målgruppe og har foretaget store investeringer med henblik på at nå det unge og trend-følsomme publikum.

En række svenske reklamebureauer mener, at Ericsson er i fare for at sætte sig mellem to stole, idet selskabet normalt er målrettet mod B2B-markedet.

Ved at satse for meget på de unge risikerer Ericsson at tabe sin styrke som et teknisk prestigeprodukt. Og hvis selskabet heller ikke formår at skabe et nyt marked hos de unge, ender selskabet med at være svag i begge segmenter.

-Ericsson vakler i sin optræden, når selskabet løber efter alle. De bliver nødt til at prioritere for at blive førende i et eller flere segmenter, siger Sara Öhrvall fra konsulentfirmaet Differ.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu