Måling af aktivitet på WWW ikke kun surfing

MediaWatch

Spørgsmålet er bare, om Internettet er for omfattende et medium til, at der kan fastsættes en egentlig standard! Således har man nu i Danmark efterhånden overstået den første, indledende hurdle omhandlende trafik- (de såkaldte log-fil analyser) kontra panelmålinger. Mediemarkedet er således nået til en erkendelse af, at begge systemer har nogle udtalte fordele og ulemper, men også at de to systemer rent faktisk kan komplementere hinanden ganske pænt.

Fordelene ved det enkelte system kan kort forklares ved, at trafikmålingerne uden tvivl giver den mest korrekte opgørelse af antal page-views og user-sessions på det enkelte web-site.

Omvendt er panelsystemets helt store force, at man kan lave en præcis målgruppebeskrivelse, dvs. man får klarlagt den demografiske profil for det enkelte web-site's besøgende.

Man bør derfor nu skue fremad og se på, hvordan man fremover bedst muligt får kortlagt danskernes brug af Internettet som helhed! Internettet er således et mix af digitale medier og applikationer, hvor man ikke udelukkende kan sige, at fx 40 procent af danskerne over 15 år har surfet på Nettet inden for den sidste måned og dermed basta - for har man dermed opgjort den samlede online aktivitet i Danmark?

Nej, egentlig ikke. For hvad med alle dem, som ikke surfer på Internettet via deres web-browser (hovedsageligt Explorer/Netscape Navigator) - her kan bl.a. nævnes de Internetbrugere som udelukkende e-mailer via deres Outlook/Netscape Messenger, de som rent faktisk kun kommunikerer online via diverse preinstallerede applikationer såsom ICQ, CD-rom spil eller den meget anvendte og udbredte Messenger Service fra Microsoft!

I takt med den øgede integration af Internettet må man formode, at flere og flere brugere gør anvendelsen af mediet så enkelt som muligt for sig selv! Og alt andet lige, kan man efterhånden klare de fleste Internet-gøremål fra sin PCs skrivebord via preinstallerede software applikationer (dvs. uden opstart af web-browseren), og derfor kan fremtidens egentlige surfing på World Wide Web faktiske komme til kun at omhandle avanceret informationssøgning og e-handel!

I USA, som vel med rimelighed kan bruges som indikator for fremtidens billede på det teknologiske marked i Danmark, ser man således en stigende anvendelse af digitale applikationer ud over egentlig surfing på World Wide Web. Hele 39,4 procent af de amerikanske PC-ejere anvendte online kommunikations-software (ikke web-browser) og 36,3 procent anvendte chat- eller messenger applikationer fra hjemmet i 2. kvartal 2000. Ser man på chat- og messenger applikationerne er America Online (AOL) den helt store spiller med over 20 procent af de amerikanske PC-ejere og dernæst følger ICQ, Yahoo! Messenger og MSN Messenger med pæne andele.

Ser man på de såkaldte multi-medie players anvendtes disse af hele 46,0 procent, hvoraf RealPlayer og Windows Media Player ikke overraskende udgjorde den største andel.

Det der altså her er essentielt er, at det er udmærket at dokumentere besøgstallene på diverse websites, men det giver rent faktisk ikke det fulde billede af den egentlige brug af Internettet som helhed. Man kan således konkludere, at man ved kun at dokumentere besøgene på websites, kun giver en del af det samlede billede af online aktiviteten!

For er det egentlig interessant for annoncører, at en given procentandel af Internetbrugerne har besøgt web-sitet, www.ICQ. com, hvis størstedelen af brugerne udelukkende går ind på sitet for at downloade det og derefter kun besøger besøger sitet (via deres web-browser vel at mærke) for at hente opdateringer af softwaren?

Men hvorfor er dette så vigtigt? Jo, for i takt med at brugen af digitale medier kommer til at blive en mere og mere integreret del af vores hverdag, vil vi også se, at den browser-baserede surfing på World Wide Web kommer til at udgøre en mindre del af den samlede online brug i Danmark! Således arbejder de danske Internetmedier allerede i stigende grad med streaming media og spil, hvor man er nødt til at downloade en applikation fra sitet for at kunne (af)spille den pågældende enhed.

Ydermere sker der nu det inden for digitale medier, at PC'en ikke længere er den eneste platform med adgang til Internettet. Således sniger WAP-telefonerne sig så småt ind i de danske hjem (flere rapporter dæmper dog umiddelbart forventningerne til WAP-telefonen, men det samme gjaldt jo Internettet, da det kom på banen!). Derudover kendes nu fx Palm Pilots og snart kommer formodentlig de såkaldte Tv Set Bokse, hvor man sammensmelter alle de digitale medier, således at man via sin Set Top Boks både kan koble sig på Internet og se TV!

Målingen af disse helt nye platforme er naturligvis essentiel, men der skal naturligvis også være en efterspørgsel efter analyser, for at det bliver rentabelt at gennemføre disse. Og meget af dette afhænger naturligvis af annoncørernes, samt reklame- og mediebureauernes evne til at få øje på de kommercielle (læs: indbringende) muligheder i disse medier.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu