Ny dansk e-handels certificering

MediaWatch

E-handels certificeringen er en ny dansk mærkningsordning for e-handel og markedsføring på Internettet, hvis overordnede formål er at fjerne forbrugernes utryghed ved e-handel. Ordningen er udviklet og administreres af E-handelsfonden, hvis målsætning er at skabe bedre betingelser for udvikling af e-handel ved at fremme forbrugerens interesser og sikkerhed, når de handler varer elektronisk.

Mærkningsordningen består af en certificering af erhvervsdrivende på Internettet, som mod at opfylde en række certificeringskrav får ret til at benytte et elektronisk mærke. Derudover har E-handelsfonden udviklet en interessedatabase, hvor de godkendte virksomheder får mulighed for at sende reklamer til de forbrugere, som har tilkendegivet, at de gerne modtager reklamer.

Ifølge direktør Lars Christensen fra E-handelsfonden er ordningen meget tæt på en lanceringsdato:

- Allerede ved udgangen af indeværende måned vil E-handelsfonden begynde at tage kontakt til en række virksomheder, for at få dem til at tilmelde sig ordningen. Flere virksomheder har allerede henvendt sig, så der en nok at gå i gang med.

Derved håber direktør Lars Christensen, der har en fortid som afdelingschef i Forbrugerrådet, at der vil blive skabt en række forbilleder for andre virksomheder, som til fulde lever op til god skik for e-handel:

- Selve markedsføringen af ordningen går i gang i løbet af november måned. I første omgang vil den være rettet mod de erhvervsdrivende, for at få dem til at tilmelde sig ordningen. Næste fase bliver at udbrede kendskabet til det elektroniske mærke blandt forbrugerne, og det vil formentlig blive indledt i begyndelsen af det nye år.

Læs hele artiklen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu