Annoncer på Internet stiger 250 procent

MediaWatch

Salget af bannerreklamer og forskellige sponsorater på de kommercielle danske Internet sites ventes at lande på 210 millioner kroner i 2000. Det svarer til en fremgang på cirka 250 procent i forhold til 1999, hvor omsætningen var på 85 millioner kroner. Det skriver Erhvervsbladet, som har foretaget en rundspørge hos en række af de største online aktører i Danmark.

Erhvervsbladet har talt med en række mediabureauer, annonceformidlere og kommercielle websites, og selvom der er en vis uenighed om vurderingen af størrelsen af Internet annoncesalget, er der enighed om, at der er sket et gennembrud i annoncesalget i år. Adm. direktør i mediabureauet CIA Interactive, Tom Bang Hansen, forventer, at Internet annoncesalget i år når op på mellem 200 og 250 millioner kroner. Hvis rubrikannoncer tælles med skal der dog lægges 100 millioner kroner oveni, mener han.

Andre mediabureauer er mere forsigtige i deres skøn. Både Media.com Interactive og OMD forventer således, at Internet annoncesalget i år lander på 170 millioner kroner, eksklusive rubrikannoncer. Direktør hos OMD, John Herskind, siger til Erhvervsbladet:

- Vi har formidlet 200 procent flere annoncer gennem hele året og tror ikke, at omsætningen vil overstige 170 millioner kroner. Men vi forudser en voldsommere vækst i 2001, som vil blive drevet af, at flere af de traditionelle danske virksomheder vil begynde at annoncere på Internettet, hvor væksten hidtil er blevet drevet af de rene online virksomheder.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu