Bannerreklamer øger salg

MediaWatch

En undersøgelse, lavet af analyse bureauet Forrester Research, viser, at når forbrugeren eksponeres for bannerreklamer for den type madvarer, der ofte er genstand for impulskøb så som snack, sodavand og slik, stiger salget med 19 procent.

Der er en direkte forbindelse mellem hyppigheden hvormed forbrugeren eksponeres og effektiviteten. Salget stiger så snart forbrugeren eksponeres mere end syv gange for impulskøb relateret til mad bannerreklamer, skriver The Mediapost .

Forrester konkluderer, at annoncører for impulskøb af madvarer vil opnå øget salg ved hyppigere at eksponere de samme forbrugere for deres reklamer i stedet for at forsøge at eksponere den størst mulige forbrugermasse.

For low-involvement varer, der som regel ikke udgør planlagte køb, er bannerreklamer ligeså effektive som TV reklamer til at øge salget på kort sigt, udtaler Robert Rubin, som står bag undersøgelsen fra Forrester.

Bannerreklamer har derimod ingen effekt overfor ikke-impuls køb, uanset hvor hyppigt forbrugeren eksponeres for reklamen. Når det drejer sig om langsigtede forbrugsgoder planlægger forbrugeren som regel sine køb nøje. Det kan eksempelvis dreje sig om et køkken, en bil, hårde hvidevarer eller parfume.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu