IT og forretning skal hænge sammen

MediaWatch

I undersøgelsen IT i praksis 2000 har IT-cheferne angivet, på hvilke områder de oplever problemer, og hvor kritisk disse områder er for at opnå succes ved IT-implementering. De vigtigste områder er brugeruddannelse, ledelsesengagement og tilpasninger til organisationen. De største problemer, der opleves, er manglende brugeruddannelse, tilpasning til organisation og ufærdig teknologi.

En solid forankring af såvel IT generelt som hvert enkelt IT-projekt er nødvendigt for at sikre et godt udbytte af IT-investeringerne. Den virkelige effekt af IT-forankringen er drevet af aktiv brug af relationship management - det at skabe tætte relationer mellem IT og forretning. Dette kan gøres dels ved den formelle organisatoriske placering, men i lige så høj grad ved de uformelle relationer der findes imellem IT og forretning. Der kan arbejdes aktivt for at skabe disse relationer ved at skabe situationer, hvor der arbejdes på tværs af normale grænser om IT.

Der er en meget markant sammenhæng mellem de tekniske problemer, der opleves, og manglen på interne IT-kompetencer. Virksomheder, hvor der er styr på egne kompetencer meget sjældnere oplever teknologiske problemer. Samtidig viser IT i praksis 2000, at kun hver femte virksomhed har problemer med at tiltrække IT-medarbejdere. Der er altså grund til at fokusere på den interne kompetenceudvikling, så IT-medarbejderne har de rette kompetencer til de opgaver, virksomheden ønsker løst.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu