Amazon’s strategi kritiseres

MediaWatch

Robertson Stephens anerkendte analytiker Lauren Cooks Levitan konkluderer i en nyligt offentliggjort rapport, at Amazon's forretningsstrategi, der ifølge selskabet bygger på at have "Verdens største udvalg" med merchandise indenfor fjorten kategorier, kan skade dets langsigtede indtjeningsevne, skriver CNN.

Ifølge Levitan er Amazon's produktlinie for bred og resulterer i en ineffektiv ordrebehandling og levering. Tabet per ordre er opgjort til omkring 3 dollar og sammenholdt med et øget krydssalg til dets enorme kundegrundlag og en kompleks distribution, vil dette på sigt kunne skade indtjeningen. Levitan mener på den baggrund, at det er legitimt at rejse spørgsmålstegn ved selskabets langsigtede strategi. Trods kritikken fastholder Levitan dog sin langsigtede købsanbefaling af Amazonaktien, idet hun mener selskabet med en række ændringer, sagtens kan skabe den fornødne indtjening.

Bill Curry, talsmand for Amazon, siger, at selskabet ikke er af den overbevisning, at dets forretningsstrategi er så dårlig endda. Han er dog enig i, at investorer, der ønsker en hurtig gevinst, ikke bør købe aktier i selskabet, da der i tråd med forretnings-strategien overvejende er tale om en attraktiv aktie for langtidsinvestering.

Amazon, der oprindeligt startede ud med salg af audio, video og bøger, har siden udvidet sit sortiment, således at det i dag omfatter 18 millioner artikler fordelt på 14 hovedkategorier.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu