Digitalt TV i modvind

MediaWatch

I et budgetforslag foreslås det, at der bruges yderligere 750 millioner svenske kroner med henblik på en udbygning af det digitale TV netværk, så det rækker ud over hele Sverige. Forslaget kommer efter at det statslige selskab Teracom er blevet begrænset til kun at måtte nå ud til fem geografiske områder i Sverige. Satsningen foretages på trods af at bl.a. Statskontoret stiller spørgsmålstegn ved hele projektet. Indtil nu har projektet kostet staten 800 millioner svenske kroner, skriver Public Acces.

På trods af omfattende markedsføring de sidste 6 måneder er der foreløbigt kun blevet solgt 27.000 digitale TV bokse. Det er i særdeleshed på den baggrund, at Statskontoret er imod den fortsatte udbygning af netværket. Samtidig diskuterer man, om licenspengene skal gå til udvikling af interaktive reklamer og konkurrencer, og om det er et statsligt anliggende at forsyne borgerne med e-handel.

Statskontoret tror ikke på digital TV Komiteens prognoser over svenskernes interesse for at anskaffe digitale bokse. Ifølge Statskontoret bygger disse fakta alene på Teracoms og programudbydernes bedømmelse af markedet. Begge er ifølge den statslige instans selskaber, der har en naturlig interesse i at eventuelt netværk udbygges hurtigt.

Statskontoret stiller også spørgsmålstegn ved rigtigheden af en undersøgelse, der viser at 30 procent af alle svenske husstande vil handle via digitalt TV i år 2002. En undersøgelse foretaget af Message Plus Media viser at på trods af, at en halv million svenskere kan se digitalt TV via kabel og satellit, mener tre ud af fire at digitalt TV er unødvendigt.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu