E-business projekter slår fejl

MediaWatch

En europæisk undersøgelse foretaget af det amerikanske konsulentfirma AMS (American Management System) viser, at af i alt 131 adspurgte topledere var kun 14 procent "meget tilfreds" med de e-business projekter, som deres virksomheder havde gennemført. Ifølge undersøgelsen skyldes det bl.a., at virksomhedernes e-business projekter sættes i værk uden tilstrækkelig planlægning og forbederelse.

Direktør for AMS i Europa Nick Rowley udtaler om undersøgelsen:

- På trods af at udgifterne til e-business projekter løber op i millioner af euro, tyder undersøgelsen på, at i kapløbet om at skabe sig plads på online markedet foretages der investeringer uden omhyggelig planlægning, uden tilstrækkelige forudgående undersøgelser og uden fastsættelse af succes kriterier - elementer som plejer at være faste bestanddele af ethvert projekt i en tilsvarende størrelsesorden.

Undersøgelsen viser endvidere, at der er en klar sammenhæng mellem planlægning og en vellykket e-business satsning. De virksomheder, som udarbejder en business case for deres e-business projekter har nemmere ved at leve op til projektets målsætninger og er oftere forud for deres investeringsplan. Virksomheder med vellykkede projekter har typisk arbejdet med disse i to år eller mere og evaluerer løbende projekternes forløb.

Undersøgelsen er foretaget i virksomheder med en omsætning på mindst 100 millioner euro i England, Tyskland, Frankrig, Italien, Spanien, Benelux-landene og de skandinaviske lande.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu