B2B virksomheder vil satse på e-handel
Andelen af danske virksomheder, som har implementeret e-handels løsninger er steget til det dobbelte i løbet af det sidste år. Det viser rapporten "IT i praksis 2000" fra konsulentvirksomheden PLS Rambøll, som er udarbejdet i samarbejde med Dansk Data Forening.
Undersøgelsen omfatter i alt 320 virksomheder, som har fået tilsendt spørgeskemaet og besvaret det. Professor Niels Bjørn-Andersen fra Center for Elektronisk Handel ved Handelshøjskolen i København mener, at mange virksomheder kommer for sent i gang med e-handel, og at der bestemt vil være mange traditionelle virksomheder, som ikke overlever udviklingen, skriver Børsen.
Ifølge Niels Bjørn-Andersen har mange af virksomhederne indtil for nylig kun været engageret på Internettet på visitkort- og præsentations-niveauet, men nu går udviklingen i retning af, at virksomhedernes e-aktiviteter går fra at være en marketingaktivitet til at blive en integreret del af samtlige forretningsenheder, som salg, indkøb, lagerstyring og personale.
Indenfor Busines-to-Business (B2B) har knap halvdelen af virksomhederne nu e-handels løsninger for B2B. Business-to-Consumer (B2C) området domineres af den finansielle sektor, hvor 44 procent har e-handels løsninger, men også hver fjerde virksomhed inden for handel og transport har lavet e-handelsløsninger til forbrugerne, konkluderer PLS Rambøll.
Det er først og fremmest B2B virksomheder, som er opmærksomme på mulighederne med e-handel. Således forventer tre fjerdedele, at de fremover vil udbygge B2B-løsninger, mens kun halvdelen vil udbygge B2C. Virksomhedernes væsentligste argument for ikke at implementere e-handel er, at deres produkter er uegnede til Internet.