UMTS ændrer producenters konkurrencevilkår

MediaWatch

Verdens cirka 500 millioner mobilbrugere skal have skiftet deres GSM-mobiltelefoner ud, hvis de vil have adgang til at benytte UMTS-systemets mange nye muligheder. Dertil kommer, at markedet forventes mere end fordoblet til omkring én milliard brugere i løbet af de næste to til fire år.

Stillingen mellem verdens producenter af mobiltelefoner har over de seneste 10-15 år skiftet flere gange. Blandt andet har finske Nokia, der i begyndelsen af 1990-erne var en næsten ubetydelig udbyder på verdensmarkedet, overtaget førerpositionen fra amerikanske Motorola.

Når verden går over til tredje generations mobiltelefoni, UMTS, kan det fremtidige markeds høje vækstrater, ændrede konkurrencevilkår og uforudsigelighed resultere i at stillingen igen skifter, eller at helt nye markedsindtrængere vinder væsentlige markedsandele.

Spørgsmålet er, hvordan fremtidens marked for mobiltelefoner vil forme sig, og hvem der bliver de dominerende producenter af mobiltelefoner.

Læs mere i Mediawatch, nyhedsbrevet om det digitale medier nummer 58, som udkommer fredag den 8. september 2000.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu