Udlicitering skal løse Ericssons problemer

MediaWatch

Ericsson-koncernens topchef Kurt Hellström forklarer overfor Berlingske Tidende at der godt nok har været problemer på blandt andet mobilområdet, men nu er Ericsson på vej tilbage.

Mobilområdet påførte Ericsson et tab på 1,1 milliarder kroner i andet kvartal i år, men det er nu nede på et par hundrede millioner kroner om måneden. Ericssons markedsandel på mobilmarkedet er samtidigt faldet væsentligt den seneste tid fra 15 procent til ti, og forretningsområdet udgjorde sidste år kun 23 procent af omsætningen, mens netværk udgjorde 70 procent.

Selv om mobiltelefonerne fortsat er en dyr forretning for Ericsson, så afviser Hellström at afvikle forretningsområdet, med den begrundelse, at mobiltelefoner er en integreret del af Ericssons løsninger og desuden vigtigt for Ericsson-branded.

Ifølge Kurt Hellström er løsningen for mange af Ericssons problemer at udlicitere opgaver til samarbejdspartnere, så koncernen selv kan koncentrere sig om branding, markedsføring og distribution. Udliciteringen kommer primært til at vedrøre mobilområdet, netværk og udvikling.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu