Framfab slås med omkostningerne

MediaWatch

Det svenske Intern-konsulenthus kunne således berette, at de sorte tal på bundlinjen kun var en realitet grundet en infusion af pensionsmidler samt frasalg af dele af selskabets aktiviteter og at man har haft mere end almindeligt svært ved at holde sine omkostninger nede, skriver Financial Times.

Indtjeningen før amortisation, skat og renter for første halvår af 2000 var således på 131,2 millioner svenske kroner, men resultatet skyldtes i vid udstrækning en tilbagebetaling på 49,4 millioner fra SPP pensionsfonden samt selskabets salg af aktier i bredbåndsselskabet Bredbandsbolaget, der havde indbragt 114,5 millioner svenske kroner.

Selskabets kerneforretning på konsulentområdet oplevede en stigning fra et underskud på 15,5 millioner kroner for andet halvår i fjor til et overskud på 19,8 i år. Nettosalget var i samme periode steget fra 108,5 millioner til 727 millioner i år.

Selskabet der ved siden af dets konsulentforretning på sigt ønsker at tilbyde blandt andet webhosting og e-handels service, måtte ligeledes indkassere et tab på 49 millioner kroner på softwareudvikling.

Framfab forklarer, at den manglende profit i høj grad skyldes en kraftig investering i nye selskaber samt alt for høje rekrutteringsomkostninger. Selskabet har således alene i andet kvartal i år opkøbt en lang række nordeuropæiske selskaber herunder det danske reklamebureau Halbye Kaag & Partners.

Framfabaktien, der har ligget underdrejet siden forårets kursskred i teknologiaktierne, faldt 1,9 procentpoint i gårsdagens åbningshandel.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu