Kritik af kulturministerens radioplaner

MediaWatch

Efter at hollandske undersøgelser angiveligt har vist, at der ved hjælp af en fuldstændig omlægning af FM-båndet er mulighed for at få plads til langt flere radiokanaler end de to planlagte P4 og P5, melder ledende medievirksomheder ud med ønsket om flere radiokanaler, skiver Børsen.

Kulturministeren har ellers planer om to nye kommercielle radiokanaler, der snart vil komme i udbud. En landsdækkende P4, der er reserveret til klassisk musik, og en næsten landsdækkende P5, der vil opstå ved ny sammensætning af ubrugte lokalfrekvenser. Kulturministerens udspil møder kritik hos større danske medievirksomheder, der derimod bifalder muligheden for omlægning af FM-båndet, hvor flere kanaler kan få det hensygnende radioreklamemarked til at boome. Ifølge mediebureauet Carat vil flere kanaler skabe en professionalisering af markedet.

- Hvis vi får en tredje og en fjerede kanal ud over de to, som nu sendes i udbud, kan vi måske nå op på fire-fem procent af det totale medieforbrug, siger kontaktdirektør Tony Brandenborg, Carat.

Han mener, at de hidtidige vurderinger af, at P4 og P5 vil kunne forøge markedets størrelse på omkring 200-250 millioner kroner foruden de ca. 200 millioner kroner, der i dag tilflyder lokalradioerne, er "voldsomt overdrevne", og kalder det for "politisk budgettering".

Læs hele artiklen på www.mediawatch.dk under artikler

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu