Forbrugere ønsker private oplysninger beskyttet på Internet

MediaWatch

Undersøgelsen, som er foretaget af Pew Internet & American Life Project, viser blandt andet, at 86 procent af Internet brugerne ønsker en såkaldt "opt-in" løsning vedrørende personlige forhold etableret, skrive CNNfn. En "opt-in" løsning er ensbetydende med, at virksomhederne skal spørge brugerne om lov, før virksomhederne gør personlige oplysninger tilgængelige.

Lidt mere end halvdelen af Internet brugerne - 54 procent - er endvidere af den opfattelse, at der er tale om en overskridelse af privatlivets fred, når virksomheder indsamler personlige oplysninger via brugernes adfærd på Internet. Kun 27 procent mener, at en sådan indsamling af oplysninger er til fordel for brugerne, fordi det hjælper virksomhederne at udarbejde målrettet information og reklame m.v.

Direktør for projektet, Lee Rainie, konkluderer, at undersøgelsens resultat først og fremmest viser, at Internet brugerne ønsker en gylden regel for Internet privatliv overholdt af virksomhederne - en gylden regel om, at virksomhederne ikke må foretage sig noget omkring brugernes privatliv, medmindre de har spurgt om lov.

- Brugerne ønsker at være private, når de bevæger sig rundt på Internettet. De ønsker selv at have kontrol over deres Internet adfærd, og de ønsker sanktioner mod virksomheder, som forbryder sig mod deres egne retningslinier for beskyttelse af personlige oplysninger, siger Lee Rainie.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu