Flere kvinder på Internettet

MediaWatch

Amerikanske kvinder i alderen to år og op udgør 50,4 procent af alle unikke besøgende på Internettet hjemme eller på arbejdspladsen mod mændene, der udgør 49,6 procent.

Andelen af kvinder online i Europa er ligeledes vokset, mens andelen af mænd er dalet. I Tyskland var andelen af kvinder over 14 år, der gik online steget fra 27,3 procent i januar til 31,7 procent i juni, mens andelen af mænd faldt fra 68 procent til 62,9 procent i den samme periode.

I Danmark viser tallene, at 42,4 procent af Internet brugere er kvinder over 12 år. Dermed ligger danske kvinder lige i hælene på Sverige og USA, der tager føringen, når det gælder Internet aktivitet.

- Når man ser på tallene i vores skemaer, er Danmark godt med, når det gælder andelen af kvinder, der benytter Internettet. De tidligere adfærdsmålinger, hvor Danmark lå langt efter Sverige, har udjævnet sig. På europæisk plan ligger vi nu rent faktisk lige efter vores naboland. Da det har vist sig, at relativt flere mænd "tager fri" fra Internettet i sommerperioden, kan man dog forvente, at den procentuelle andel af kvinder, der benytter Internettet, vil falde en smule, når sommerperioden slutter, siger Morten Lambæk Jensen, Manager i MMXI Nordic, Danmark.

Kvinderne i Europa bruger især Internettet til at søge information eller undersøge måder, hvormed man kan lette hverdagen i stedet for blot at surfe gennem mange forskellige sites. De mest populære sites i Europa hos kvinderne omhandler indkøb, karriere og rejser.

I England besøger kvinderne især detailkæden Tescos site; Tescodirect.com og Tesco.co.uk samt Egreetings.com for at sende virtuelle gaver og kort. Ligeledes er det kvinderne, der klikker sig ind på den nylancerede portal; Handbag.com. I Frankrig er det flere kvinder end mænd, der besøger detailsiten Redoute.fr, kvindeportalen aufeminin.com og rejsesiten Ebookers.com.

Detailsiten Schlecker.de, Neckermann.de, jobsiten Arbeitsamt.de samt den gratis og billige produkt- og servicelistesite Geizkragen.de tiltrækker flest kvinder i Tyskland. De svenske sites, der får flere besøgende kvinder end mænd, er detailsite Ellos.se, e-greetingssiten Bluemountain.com samt rejsesiten Always.se.

De amerikanske kvinder fokuserer endnu mere på detailsites. Indkøbs- og produktinformationssitene Alldays.com, Chadwicks.com, Zianatural.com, og Onehanesplace.com er sammen med helse og skønhedsproduktsitene Avonorder.com, Oilofolay.com, Avon.com, Anti-Wrinkle.com og Motrin.com på listen over de sites med den højeste koncentration af kvindelige webbesøgende i det hele taget. Birthdayexpress.com, festarrangementssiten , er den eneste på listen, der har et indhold som markant skiller sig ud fra de andre.

- Kvinder der bruger Internettet tenderer mod at fokusere på der praktiske. De spilder ikke tid på at besøge mange forskellige sites, men vender tilbage til de sites, der sparer dem tid og penge. Internettet er det ideelle medie til at distribuere information om gode handler, tips og tricks, der kan sendes med det samme og gøres synlige for alle. Kvinder har en forståelse for dette og bruger i stadigt stigende omafng Internettet til at lette hverdagen, siger Arielle Dinard, Managing Director, MMXI Europe.

Media Metrix Inc. og Jupiter Communications har i dag offentliggjort rapporten "It's a Womans World Wide Web - Women's Behavioral Patterns Across Age Groups and Lifestages", der er tilgængelig mod forespørgsel.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu