Danskerne afviser at købe dagligvarer online

MediaWatch

Det skyldes blandt andet den tætte butiksstruktur i Danmark, mener Dansk Supermarked, og det er baggrunden for at supermarkedskæden endnu ikke er gået i gang med e-handel.

Analysen fra Zapera viser at 47,7 procent af befolkningen afviser, at de vil købe varer over Internettet. En tredjedel vil overveje det, mens kun to procent har prøvet det, skriver Børsen.

Ifølge Poul Guldborg fra Dansk Supermarked skyldes det blandt andet den tætte butiksstruktur i Danmark, der gør e-handel mindre nødvendigt end for eksempel i Sverige. Gulborg mener desuden, at mange danskere endnu føler sig usikre med at bruge dankortet til betaling. Disse efterspørgselsbestemte forhold sammenholdt med at det er problematisk at opbevare og transportere dagligvarer er årsagen til at Dansk Supermarked endnu ikke har kastet sig over salg af varer over Internettet.

Undersøgelsen viser desuden, at e-handel er speciel populær i Storkøbenhavn, hvor hele 50,9 procent oplyser, at de overvejer at købe dagligvarer over Internettet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu