Minister ser på TV 2 overtrædelser

MediaWatch

Kulturministeriets reklamebekendtgørelse giver kun ret til 12 minutters reklamer per klokketime, men TV 2 har 376 gange i løbet af årets første halvdel sendt mere.

I enkelte tilfælde har der været mere end 20 minutters reklame på en time, og det finder kulturminister Elsebeth Gerner Nielsen forkasteligt, og hun vil derfor bede TV 2 om en redegørelse, skriver Politiken.

TV 2 er blevet kritiseret for i flere tilfælde at have sendt for mange reklamer under fodbold-EM, men ifølge Gallups tv-målinger er det blot en kulminationen på flere måneders overtrædelser.

Salgs- og marketingdirektør i TV 2 Flemming Rasmussen forklarer problemerne med den usædvanlige kombination af færre seere og større efterspørgsel end i fjor. Det har tvunget stationen til at vise reklamerne oftere, så annoncørerne kan få det antal seere, de har betalt for.

Administrerende direktør Jesper Sehested Lund fra konkurrenten TvDanmark tror ikke på, at så mange overtrædelser kan være en fejl. Han vurderer, at TV 2 har indkasseret omkring 30 millioner kroner på at bryde reglerne.

Kulturministeren vil ikke vurdere, om TV 2 har overtrådt reglerne med vilje, før hun har set stationens redegørelse. "Men man kunne jo fristes til at tro, at de manglende sanktionsmuligheder har spillet ind", siger Gerner Nielsen. Fra nytår bliver der mulighed for at give bøder ved overtrædelse af reglerne.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu