Bedre registrering af e-adfærd

MediaWatch

Analytiker Jay Stevens fra Whitehurst Associates, har deltaget i flere vellykkede projekter, som selskabet har udviklet for forskellige kunder ved hjælp af værktøjer fra SAS Institute. Han har særlig erfaring i det, man kan kalde "infrastruktur for forretningsanalyser", eller "e-intelligence", og mener det er et stærkt behov for systemer som kan tilbyde analyse underlag i "næsten real-time", skriver digi.no.

"Det drejer sig om at folk skal vide, hvad der sker på deres website eller e-forretning. I enhver fysisk forretning kan du løbende observere kunderne. Mange af spørgsmålene, som skal besvares på netforretninger, er helt grundlæggende: Hvor mange sidevisninger, hvor mange besøgende, hvor mange sessions, hvor længe varer de, hvor mange besøgende kommer tilbage og så videre. Dertil kommer de mere avancerede spørgsmål, som er specifikke for hver forretning", siger Stevens.

Jay Stevens var med til at bygge et analysesystem for AutoTrader.com, en markedsplads for brugte biler. Her er det gratis for folk at udbyde og søge efter brugt bil. AutoTrader ønskede at annoncører fik mulighed for at målrette annoncerne, således at folk, som for eksempel søger efter en brugt Volvo, også får bannerannoncer for brugte Volvoer fra etablerede brugtvognsforhandlere. Desuden ville siten kunne måle effektiviteten af sine egne annoncer på andre websites.

"De ville også vide hvilken slags bil blev solgt og til hvilken pris. Hvor mange kontakter mellem køber og sælger som førte til salg og lignende. De ville endvidere kunne måle effekten af kampagner udenfor Internettet.

Det er ikke så svært at tegne disse bruger profiler, hvis man investerer i en analytisk infrastruktur.

Data til den infrastruktur hentes fra den operationelle infrastruktur, det vil sige websiten egne servere.

Stevens mener nye metoder er på vej, hvor analyseværktøjet integreres direkte i den operationelle infrastruktur, således at analysen sker i real-time. Det vil da være mulig at bygge systemer, som analyserer den kontinuerlige klik-strøm, sammenholder disse med lagrede data, og tilrettelægger websiten således, at brugeren får en personlig tilpasset oplevelse. Dette vil i første omgang være til fordel for de meget store sites. Amazon.com har et system som til en hvis grad kan siges at være en klik-strøm analyse i realtime. Steven tror at dette vil være en realitet for mange om 6-12 måneder.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu