Internetbrugernes søgeadfærd

MediaWatch

Hvor ofte leder Internetbrugerne efter forskellige informationer og hvor brugbar er den information de finder? I maj måned gennemførte Zapera.com en undersøgelse af 2839 danske Internetbrugeres brug af Internettet til at søge information indenfor forskellige områder og deres tilfredshed med den information de fandt. Undersøgelsen fokuserede på sociale eller kulturelle områder kontra mere traditionelle database-baserede informationer (f.eks. telefonnumre, adresser, etc.).

Resultaterne viser, at Internetbrugerne primært benytter Internettet til at finde informationer om adresser, telefonnumre, nyheder, vejrudsigter og andre informationer (f.eks. køreplaner).

Brugerne er også generelt meget tilfredse med Internettet som kilde for disse type informationer. Indenfor de andre områder som undersøgelsen dækkede (kulturelle, professionelle, sports og sociale områder) er Internettet generelt mindre benyttet og tilfredsheden også betragteligt lavere.

Resultaterne viser også, at Internettet stadig har et stykke vej tilbage, før det kan tilbyde succesfuld navigering for informationer indenfor ’bløde’ emner. Denne konklusion underbygges af, at mere end 75% af alle søgninger indenfor de »bløde« områder tager deres start på en generel portal, indeks eller søgemaskine (f.eks., Jubii, Yahoo, el.lign.).

Abonnenter kan downloade Zapera’s analyseresultater fra nyhedsbrevet iNetWatch nummer 20

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu