Internettet presser aviserne

MediaWatch

Internettet presser de amerikanske på to fronter, skriver Berlingske Tidende. Annoncørerne fravælger i højere grad en tidligere aviserne til fordel for Internettet, hvor teknologien gør det muligt for læserne let og ubesværet at navigere rundt. Og læserne svigter aviserne, fordi de ofte er håbløst bagefter på nyhedssiden.

Internettets popularitet skaber faldende læserantal og svindende annonceindtægter for de amerikanske aviser, og det tvinger dem til at tænke i helt nye baner. Ifølge en amerikanske avisrådgiver Arnon Mishkin fra Boston Consulting Group skal aviserne finde en forretningsmodel, som er levedygtig i fremtiden.

Her nævner Mishkin tre eksempler på effektive overlevelsesstrategier. Aviserne kan satse på at skabe services med en vertikal kontekst, som for eksempel erhvervsavisen Wall Street Journal, hvor man via Internettet henvender sig til et specialiseret publikum med et afgrænset emneområde. En strategi som også MediaWatch er et eksempel på. Det andet eksempel på en effektiv overlevelsesstrategi er mærkevare-modellen, som benyttes af New York Times og endelig er der Chicargo Tribunes model for reel værdi med lokalt indhold.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu