Forbrugerne foretrækker fysiske butikker

MediaWatch

De mange vurderinger af e-handlens fremtid i Danmark lider af kun at vurdere mulighederne ud fra Internet-teknologiens kunnen, uden at tage hensyn til danskernes indkøbsadfærd, angiveligt ud fra en antagelse om, at danskerne nok skal tage e-handlen til sig, blot man får overbevist dem om teknologiens mange fantastiske muligheder.

Det udeblevne boom i e-handlen er blevet begrundet med at forbrugerne stadigvæk føler sig usikre ved for eksempel handelsregler og sikkerhed, men måske skyldes problemet i virkeligheden en fejlvurdering af danskernes indkøbsadfærd, hvilket har resulteret i, at webbureaurerne og e-handelskonsulenterne har anbefalet de helt forkerte e-handelsstrategier overfor butikkerne.

Enhver markedsføringsstrategi bør tage udgangspunkt i forbrugernes behov og indkøbsadfærd, og ikke salgsformens fantastiske vækstmuligheder. Det er der endelig et analysebureau der har indset.

Sepia – the Relationship Company og Tranberg Marketing Rekommandtion har interviewet et repræsentativt udsnit af befolkningen over 18 år med adgang til Internettet om deres indkøbsadfærd på Internettet, skriver Børsen.

Ud fra analysens resultater konkluderer kontaktdirektør Per Lobedanz Witthøfft, at forbrugerne vil have e-handels løsninger, som integrerer den fysiske og virtuelle verden og ikke isolerede løsninger, som de rene netbutikker, der udelukkende opererer på Internettet. Derfor er det ikke et spørgsmål om en butik skal operere enten online eller offline, men hvor de to handelsformer understøtter hinanden.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu