TV-stationerne er interesseret i de unge målgrupper på grund af deres stigende TV-forbrug, og annoncørernes interesse skyldes de unges rolle som fremtidens forbrugere, og fordi de er let påvirkelige med reklamer.
Mediebureauet The Media Partnership har i MediaWatch nummer 51 underkastet de unge TV-seere en nærmere analyse, for at finde frem til hvad det er for TV-programmer, som de unge foretrækker.
Kilder og kommentator peger især på ét opsigtsvækkende interview med Jørgen Ejbøl som kimen til ændringerne fredag, der efterlader ubesvarede spørgsmål om, hvad der nu skal ske i JP/Politikens Hus.
Den nye fungerende formand i koncernbestyrelsen har siddet med om bordet siden 2022. Forinden da var han i 15 år en del af toppen i mediekoncernen Schibsted.
Det er ikke kun koncernbestyrelsen, som den tidligere forsvarsgeneral forlader. Også bestyrelseskredsen i Jyllands-Postens Fond, der er en af de to ejerfonde, træder han ud af.