Ally vender skuden for TV 2

MediaWatch

TV 2 er siden begyndelsen af marts gået kraftigt frem i forhold til sidste år og der er ingen tvivl om årsagen: Det skyldes blandt andet serierne Ally og Venner, der er uhyre populære i den yngre del af befolkningen. Begge programmer er kommercielt meget mere attraktive end sidste forårs store satsninger - f.eks. Morten Korch-serien, der blev mest set af de ældre.

At det netop er Ally og Friends, der genererer vækst på TV2 er ironisk. Med Morten Korch satsede TV2 for et år siden stort, men ret hurtigt vendte de tørre seertal de høje forventninger til dyb skuffelse. Ikke nær så mange som ventet gad følge livet ved stillebækken. Målt i de kommercielt interessant målgrupper har de udenlandske populær-programmer vist sig langt mere bæredygtige. Seertallene viser klart en markant vækst hos TV2 i den seneste måned.

Direktør Henrik Jensen, Carat, uddyber overfor Mediawatch:

"Tilbage ved årsskiftet blev det spået, at TvDanmark i år ville gå tilbage, mens de øvrige stationer ville gå frem. Det er også sket, men et kig om bag tallene afslører alligevel forskydninger.

Ud over den ventede TV2-vækst, ser også TvDanmark ud til at have fået lidt mere fod på situationen. Stationen ligger stadig noget under sidste års niveau og dermed er intet ændret i forhold til prognosen - alligevel er der sket en vending over de seneste 2-3 uger. Satsningen, med et TvDanmark1 med sport og programmer rettet mod de meget unge, og en kanal 2 rettet mod den unge, voksne familie, ser ud til at bære frugt.

Til gengæld har TV3 tabt pusten i dette forår. Konkurrencen er øget, og Det Store Kup har samtidig tiltrukket færre seere end beregnet. Sammenlignes med tal fra samme periode sidste år, står det klart at TV3 har tabt terræn. Intet tyder på at trenden umiddelbart vil ændre sig. Antallet af TV3-modtagere er nogenlunde status quo. (71%) Der er ingen bevægelse i antallet af modtagere og senest har Tele Danmark Kabel udskudt lanceringen af en mellempakke, hvor TV3 ligger i. Lanceringen sker til juli.

Men TV3 reddes af lillesøsteren, 3+. 3+ er fortsat den kanal, der går mest frem i forhold til sidste år, og det skyldes ikke alene, at antallet af sendetimer er øget. Superliga-sæsonen er gået i gang, og det kan ses på seerandelen.

Ser man bort fra seertallene, og kaster et blik på markedsandelene stemmer de overens med det oprindeligt spåede. Målt i leverede TRP er der ingen forskydninger. TV2 går frem og alle andre går tilbage. Det er sandsynligt at trenden holder året ud, idet broderparten af årsaftalerne er ved at falde på plads", oplyser Carat Danmark.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu