Elektronisk medieforbrug i vækst
Udbuddet er blevet større, og i gennemsnit har befolkningen i dag mulighed for at vælge imellem 20 kanaler, hvilket er en stigning på ni kanaler siden 1993, skriver Børsen.
Den voksne befolkning lytter i gennemsnit til radio i to timer og 50 minutter og ser i gennemsnit tv i to timer og 19 minutter om dagen. Det er 15-20 minutter mere end for syv år siden. TV 2 er den mest sete kanal i Danmark, som dagligt ses af 83 pct. af befolkningen, mens yderligere 12 pct. ser TV 2 mindst én gang om ugen.
DR 1 ses dagligt af 69 pct., mens yderligere 22 pct. ser kanalen mindst én gang om ugen. For DR 2s vedkommende er tallene i begge kategorier 19 pct. TV3 og TvDanmark ses hver dag af henholdsvis 38 og 23 pct. Halvdelen af befolkningen bruger en gang imellem en computer i fritiden.
Denne stigning i forbruget af elektroniske medier rammer aviserne. I 1964 læste 92 pct. af alle danskere dagligt avis. I 1998 læste derimod kun 68 pct. af danskerne dagligt en avis. Hos de 16-19 årige læser kun 39 pct. i en avis om dagen.