Carat: Lovgivning blokerer for radiovækst

MediaWatch

"Politikerne giver dansk kommerciel radio langt dårligere betingelser, end de har i udlandet", siger marketingchef Henrik Jensen, Carat, i Børsen.

I Europa er radio et annoncemedie i vækst, men sådan skal det ikke være i Danmark. Danmark ligger fortsat nummer sidst på listen over landenes radiospending. Carat mener dog, at medieforliget åbner mulighed for, at radiomediet kan få en mere central placering i det kommercielle mediebillede.

Danmark ligger i bunden, når det gælder mediakøb på radio. Årsagen er alene dansk anti-kommerciel medielovgivning, konkluderer Carat.

Spaniens radioandel ligger på 11,2%, Grækenland: 5,5%, Østrig: 10,2%, Irland: 9,6%. I Danmark anvendes under 3% af mediekronerne på radio. Carat er ikke i tvivl om årsagen til den store forskel: Mediets kommercielle forudsætninger er helt forskellige. I de nævnte lande har der i årtier opereret stærke landsdækkende radiostationer. Danmark har derimod haft en håbløs lovgivning, der nærmest har bremset professionel, kommerciel radiodrift.

Læs hele artiklen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu