Kommerciel radio på vej i hovedstadsområdet

MediaWatch

En af årsagerne er formentlig, at P3 for mange københavnere føles og lyder som en stor lokalradio. En meget væsentlig årsag er, at lokalradioerne i København ikke nyder samme grad af lokalpolitisk opbakning, som jeres jyske kollegaer, når de balancerer på lovens yderste kant for at skaffe sig markedsmæssig slagkraft, f.eks. i forhold til sendestyrke og samarbejdskonstruktioner. I Københavns Kommune ser man, at politikerne modarbejder kommerciel radio.

Gallups seneste tal fra lytterudvikling i det storkøbenhavnske viser, at de private trods alt så småt rører på sig. DRs andel målt i Københavns Amt er faldet fra 75,3% til 73,7% fra 3. kvartal til 4. kvartal 1999.

Det er ikke overraskende de førende kommercielle radioer, der driver væksten. Her tegner sig flere kendte aktører, som markedet ude tvivl kommer til at høre mere til, når en forventet liberalisering slår igennem. Det er Voice og Voice POP, Radio Uptown og Radio2, samt NRJ.

Kampen står også mellem de kommercielle aktører. Det SBS-drevne Voice POP og franske NRJ er begge nye aktører, der har vundet sig en plads på markedet. Deres introduktion er dog delvist sket på bekostning af SBS' flagskibet Voice, der ellers har været i vækst i de senere år. Voice faldt fra en share på 18% til 13% i 4 kvartal.

Clear Channel Communications Radio2 med FM-distribution udviser også udvikling i 4. kvartal. Samlet ligger Radio2 og søsterkanalen Uptown med en share på 5,7%.

Det kan tilføjes, at DRs stærke postion i Københavnsområdet også kan forklares med, at P1 nyder en share på 7%, hvilket er højere end noget andet sted i landet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu