DoubleClick anerkender privatlivets fred
"Som førende, global Internet-annonceudbyder hilser DoubleClick denne aftale mellem USA og EU vedrørende privatlivets fred velkommen," siger Barry Salzman, adm. dir. for DoubleClick Interna-tional. "DoubleClick er stolt af at være i front, når det gælder privatlivets fred og er samtidig annoncørernes foretrukne leverandør i USA, og det er vores mål at være nr. 1 på alle de markeder, hvor vi er til stede. Vi er naturligvis indstillet på at overholde de gældende normer i et hvilket som helst europæisk land, når det handler om brugernes privatliv, på samme måde, som vi gør det i USA."
DoubleClick sammenkører ikke online- og offline-data vedrørende brugere uden for USA og har heller ingen planer herom i fremtiden. Det europæiske direktiv om privatlivets fred, som blev udstedt i september 1998, fokuserer på forholdsregler, der har med personligt identificérbare informationer ("PII") at gøre - DoubleClick anvender slet ikke PII i sine europæiske datterselskaber.
"I alle vore målrettede tiltag i Europa bruger vi kun udledte data, der er 100% anonyme," siger Salzman. "Vi indsamler ikke personlige oplysninger inden for den Europæiske Union."
For at kunne målrette annonceringen, anvender DoubleClick "cookies", men kun i overens-stemmelse med det enkelte lands gældende love, og kun hvis brugeren har givet sin tilladelse. Anvendelsen af "cookies" sætter ikke DoubleClick i stand til at identificere den enkelte bruger, men gør det simpelt hen muligt at begrænse det antal gange, en bestemt bruger præsenteres for den samme annonce.
DoubleClick har p.t. kontorer i 15 lande i Europa og repræsenterer således det største netværk på dette kontinent. Nogle af de største sites i Europa er repræsenteret i DoubleClicks annoncesalgs-netværk på internationalt niveau, f.eks. Freeserve, InfoSeek, Excite, AltaVista, MTV Europe og Disney.