Liberal radiolovgivning strammes op
Det skabte i 90'erne grobund for en privat sektor og en reklame-omsætning, der estimeres til 600 mill. SEK i 2000. Der er således svensk forståelse for, at de private aktører bør spille en rolle i mediebilledet.
Det viser lyttertilslutningen, at de gør, set med borgernes øjne. Den svenske regering har udfærdiget et nyt oplæg til lovgivning omkring privat radio, der imidlertid rummer stramninger på visse punkter. Regeringen foreslår, at nye sendekoncessioner ikke længere skal auktioners væk. I stedet skal Radio & Verket under Kulturministeriet primært bedømme ansøgerne udfra ejerforhold og programplaner.
Det forslås også, at det skal være tilladt for aviser at eje radiostationer, ligesom det skal være tilladt at få mere end én sendetilladelse. Hver sendetidsindehaver skal levere mindst tre timers eget materiale hver dag. Sendetilladelsen skal vare i højst fire år og kan højst forlænges med fire år ad gangen. De nye sendetidsindehavere skal betale en koncessionsafgift på 40.000 SEK per år.