WAP giver adgang til digitalkonvergens

MediaWatch

Hvad er begrundelsen for dette postulat? Den kan findes på to områder: Mediets tilgængelighed og den teknologiske udvikling indenfor trådløse medier.
Tilgængeligheden til den digitale verden via mobiltelefonen er enorm i forhold til PC'en. I gennemsnit er PC'en tændt 2 timer om dagen, mens mobiltelefonen er tændt 16 til 24 timer i døgnet. Det betyder at mobiltelefonen har en tilgængelighed, der er 8 gange så stor som PC'en. Derudover har PC'en den svaghed, at brugeren skal vente minutter for at starte den op, og samtidig være ved en telefon for at få gavn af Internettet. Med WAP telefonen har man adgang til nettet hele tiden, overalt. Blot et klik åbner for Internettets uendelige muligheder - specielt tilpasset til WAP.

Udover at tilgængeligheden er større er penetration af mobiltelefoner 4 gange så stor som hos opkoblede PCere. Jupiter Communications vurderer i en rapport, at der vil være 1 milliard mobiltelefoner i år 2003, mens der vil være 250 millioner opkoblede PCere. Se figur 1 over totale antal abonnenter i verden.

Men det er i sidste ende ikke et spørgsmål om hvorvidt mobiltelefonen vil udkonkurrere PCen; derimod skal alle digitale medier samarbejde omkring konvergens, der vil sikre brugeren adgang til den digitale verden fra det medie, han finder lettest at bruge i forhold til situation. Se figur 2 over "The Wheel of Convergence".

Grundlaget for al succes er tilgængeligheden af servicen eller varen til kunden. Udover tilgængelighed kræver det dog, at udbyderen har et konkurrencedygtigt og interessant produkt. Indtil videre har det kun været muligt at køre datatransmission på mobiltelefonen med 9.6 Kbps, men for kort tid siden blev high speed GSM indført af Sonofon. Her kører datatransmissionen mellem 28.8 og 57.6 Kbps. Denne stigning gør det muligt at tilbyde mere komplekse services på mobiltelefonen.

Og udviklingen stopper ikke her. I slutningen af året vil GPRS blive introduceret, hvilket betyder at opkoblingen ikke længere er circuit switch, hvor man er online når man ringer op, men packet switch. Dette betyder, at man i virkeligheden er online hele tiden, men kun betaler for den mængde data der bliver sendt og modtaget. Hastigheden med GPRS vil stige til 115 Kbps, hvilket medfører, at man vil se nye telefoner med udvidede former for displays og funktionaliteter. I Japan kører packet switch systemet allerede, kaldet I-mode, her kan man tage digital billeder og sende dem fra en mobiltelefon til en anden. Man har også indført lokalisationsbestemte services, der udfra brugerens position leverer relevante ydelser.

Efter GRPS kommer EDGE i år 2001. Denne teknologi giver en endnu hurtigere data transmission på 382 Kbps, hvilket gør det muligt at udføre meget båndbredde krævende aktiviteter, som at høre musik i god kvalitet. EDGE er afslutningen på 2. generations mobiltelefoner. I 2002-3 vil 3. generation mobiltelefoner, UMTS, komme på markedet med adgang til 2 Mbps - og så bliver mobiltelefonen en vaske ægte multimedie telefon. Der bliver mulighed for, videokonference, streaming af videofilm direkte fra telefonen til et fremvisende medie, som et TV eller computerskærm. Pay per view vil foregår via mobiltelefonen, der samtidig indeholder kreditkort. Mobiltelefonens Bluetooth sender holder sig orienteret omkring de forskellige aktiviteter i området, det kunne jo være at ens drømme bil var til salg lige nede om hjørnet.

Med Mobiltelefonen i dag og i fremtiden har brugeren altså mulighed for at finde relevant information lige meget hvor man er, og informationen har mulighed for at finde brugeren.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu