Usikkerhed om seertal

MediaWatch

Tallene er for upræcise. Det er grotesk, at Gallup eksempelvis ikke kan fortælle os, hvor mange seere, der kan modtage TvDanmark 1, skriver Erhvervsbladet.

- Seertallene danner basis for, hvordan de to milliarder reklamekroner bliver fordelt på TV-kanalalerne, og er dermed grundlaget for TV-stationernes indtjening, siger TV director Jan Møller, Carat Danmark. Eksempelvis opgør Gallup Tv-meter, at 1,019 mill. danskere i den attraktive målgruppe i alderen 19 og 50 år kunne se TvDanmark1, da kanalen gik i luften 10 januar i år.

Mindre end en måned senere, den 1. februar 2000, er dette tal steget til 1,368 mill. potentielle seere. Det svarer til en variation på 34,2 procent. TvDanmark1 bliver sendt fra London og distribueres derfor via kabel-TV og satellit. I den omtalte periode i januar har TvDanmark1 godt nok lavet nye aftaler med flere antenneforeninger, og er blevet tilsluttet 50.000 nye husstande, men det kan ikke forklare hele forskellen i tallene.

Der er størst usikkerhed omkring TvDanmark tallene, da denne er blevet splittet op i to i januar, og man derfor ikke hardecember 1999, at 784.000 danskere med børn i alderen 19-50 år kan se TV3. En måned efter, hvor det nye system fra Gallup er indført, kan 889.000 i samme gruppe se TV3. Det svarer til en stigning på 13,4 pct. I samme periode er der ikke sket markante ting, som kan rykke så meget ved penetrationen for TV3.

- Tv-meter systemet er et godt system, men det er ikke acceptabelt, at der kommer så stor usikkerhed omkring tallene i nogen reference til tidligere månederne.

Men Gallup har tilsyneladende også problemer med tallene for TV3. Eksempelvis opgør Gallup den 1. forbindelse med uskiftningen af systemet, siger Jan Møller. Det var ikke muligt, at indhente en kommentar fra Gallup inden redaktionens slutning.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu