Konsekvenser af en storfusion

MediaWatch

Hvis fusionen giver det nye selskab yderligere stordriftsfordele, som kan sænke omkostningsniveauet, så er der mulighed for at selskabet lader disse fordele komme kunderne til gode via for eksempel lavere takstpriser. Det er dog tvivlsomt, om stordriftsfordelene bliver så meget større, da Vodafone i forvejen var Europas’s største mobilselskab. Desuden var markedet før fusionen meget stærkt konkurrencepræget, og dermed har priserne sandsynligvis også været så lave som muligt.

Forudsætningen for at omkostningsbesparelserne som følge af stordriftsfordele kommer kunderne til gode er, at konkurrencen på markedet fortsat fungerer hundred procent effektivt. Med skabelsen af en supergigant på det europæiske marked opstår der risiko for, at konkurrencen bliver mere eller mindre sat ud af spil som følge af den monopol-lignende position, som det nye selskab får. Økonomer vurderer at konkurrencen på et marked først fungerer hundred procent effektivt når der blandt andet er 8-9 ligeværdige konkurrenter på det pågældende marked.

I et udviklingsperspektiv kan der imidlertid være visse fordele forbundet med at markedet domineres af én stor supergigant. Hele medie- tele- og Internet-industrien er i øjeblikket inde i en voldsom udviklingsperiode, hvor de digitale teknologier åbner mulighed for en lang række nye og effektive tjenester for forbrugerne.

Realiseringen af disse fordele kræver at der foretages gigantinvesteringer i udviklingen og udnyttelsen af de nye teknologier, og her kan det være en fordel, at have én storkoncern som Vodafone-Mannesmann til at bære disse investeringer – akkurat som Microsoft har gjort det tidligere. Men efter en vis overgangsperiode er det imidlertid også vigtigt, at markedet åbnes op for nye deltagere, som kan byde de etablerede konkurrence.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu