Bedre belægning på TV 2

MediaWatch

TV2s reklameblokke er i gennemsnit er steget fra omkring to minutter til tre minutter. Det gennemsnitlige antal sekunder med reklamer på TV2 i januar er steget med hele 39 pct. i forhold til januar sidste år - fra 4.019 sekunder til nu 5.582 sekunder eller godt halvanden time dagligt.

"Det er da overordentlig positivt, for vi er nødt til at sælge mere for at opretholde en ordentlig programflade," siger TV2s økonomidirektør Peter Parbo. Det er man til gengæld ikke helt enig i hos konkurrenten, TvDanmark:

"TV2 opfører sig som en kommerciel station, og alt det pladder med public service giver jeg ikke særlig meget for. Hvor Kvægtorvet tidligere havde en politik om at begrænse reklametrykket af politiske hensyn, har TV2 nu kastet hæmningerne over bord og kører 100 pct. kommercielt. Fint nok, men så må politikerne privatisere stationen og fjerne licensen. Det er et misbrug af deres dominerende stilling, når TV2 dumper priserne, for det kan vi ikke konkurrere med," siger TvDanmarks adm. direktør Jesper Sehested Lund til Berlingske Tidende.

"Ifølge loven må vi sælge 15 pct. af sendetiden til reklamer, og vi sælger seks-syv pct. - det er under halvdelen. Tallet bliver formentlig lidt højere i år, men slet ikke i nærheden af det, vi må. For det er begrænset, hvor lange reklameblokkene kan være, før seerne begynder at zappe væk - men vi har også gode seertal lige for tiden," siger Peter Parbo fra TV2 og fortsætter:

"Reklameblokkene er cirka tre minutter, og det er halvdelen af, hvad vi sætter som maksimum. Så der er lang vej igen. Grunden til, at vi sælger godt, er bl.a., at vores aggressive annoncepakker slår igennem nu, og at vi ikke solgte nok sidste år," siger Peter Parbo.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu