Regeringen er uenig om reklameregler

MediaWatch

Kulturminister Elsebeth Gerner Nielsen (R) udtrykker overfor Børsen at hendes ambition er en kraftig begrænsning eller et totalt forbud mod børnereklamer, men at hun naturligvis ikke kan gennemføre et lovforbud alene. Den socialdemokratiske ordfører Søren Hansen går derimod ind for en frivillig aftale, og dermed er regeringen splittet omkring spørgsmålet.

TV 2 har allerede imødekommet en del af den gængse politiske opfattelse ved at fjerne sponsorering af børneprogrammer og nedsætte varigheden af reklameblokken før børneudsendelser fra fem til to minutter. Det vil angiveligt komme til at koste TV 2 omkring 88 millioner kroner i tabte reklameindtægter, som går over til konkurrenterne TV3 og TVDanmark1. De rene kommercielle kanaler er underlagt de mere lempelige engelske regler for reklamer på TV.

TV 2 har desuden udarbejdet et sæt etiske spilleregler for reklamer på TV for at vise sin gode vilje forud for de kommende medieforhandlinger.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu