Ny dagsorden for dotcom'ere

MediaWatch

Dotcom virksomhederne er ved at lære en mængde om markedsføring. Og ofte har det været dyre lærepenge. I USA nævner mange dotcom virksomheder at selv efter massive reklamekampagner, er der et lavt kendskab, ofte kun på et par procent, til virksomhedens webadresse. Som dotcom drukner man nemt i mængden af webadresser, hvis man da ikke lige har været den første Amazon på et marked.

Ser vi på Danmark har 1999 været det første år, hvor der har været foretaget reelle lanceringer af dotcom virksomheder. I tabel 1 illustreres hvordan pengene er blevet investeret i traditionel markedsføring de mest markante dotcom lanceringer herhjemme.

Som det ses af tabellen er der begyndt at komme traditionel markedsføring for dotcommere, der ellers i starten traditionelt har markedsført sig stort set udelukkende on-line. En interessant udvikling der medfører at dotcommere i stigende grad søger de mod de traditionelle media og de større reklamebureauer, fordi det er en kompleks kommunikationsopgave, der skal løses.

Samtidig er det iøjnefaldende så forskellige strategier, der anvendes til en lancering. Naturligt nok er der et meget forskelligt ambitionsniveau og målgrupper for de forskellige dotcommere. Men ud over det ser der for nogle dotcommeres vedkommende ud til at være en del spredt fægtning med relativt små budgetter fordelt på mange mediagrupper, måske fordi man endnu ikke halt har fundet ud af hvad der virker, men forsøger en "trial and error" strategi, hvor lidt forskelligt prøves af. Dette er imidlertid farligt, hvis man skal være konsekvent og opbygge et dotcom mærke. Der skal lægges en ren lancerings-strategi, og det vil nok kunne følges i de kommende årsmediaspendings, hvordan man har lært af dette første år og fundet de rette kommunikationskanaler.

Der er netop gennemført en analyse (enamics, Stamford e-commerce consultancy), der viser at kun 65% af leveringer fra dotcom'ere var leveret korrekt. Dette skal ses i modsætning til de webbutikker, der har en fysisk detail-handelskæde bag sig, hvor de korrekte leveringer er oppe på 80%. En ud af fire webshoppere hævder i samme under-søgelse at de ikke ville købe hos rent internetbaserede virksomheder på grund af frustrerende købsoplevelser.

Mediavalget har stor betydning for opbygning af en af de væsentligste faktorer på Internettet - troværdighed. En dotcom virksomhed er nødt til ikke kun at bruge sit eget on-line medium til at markedsføre sig igennem, men at opbygge den troværdighed de fysiske butikker har i dag, via traditionelle media i samspil med on-line annoncering. Ellers vil dotcom'erne risikere at kunne blive overhalet af de etablerede detailhandels-kæder, når de for alvor går på nettet. Et tegn på denne udvikling ses også i USA, hvor dotcom'ere i stigende grad viser interesse for opkøb af detailhandelskæder, for at opnå troværdighed og leverings-sikkerhed, for derigennem at kunne drive en langsigtet dotcom forretning.

En dotcoms mærke har betydning på Internettet, man kan ikke længere blot skrive sin URL-adresse og regne med at blive husket og besøgt. Man skal også formå at opbygge troværdighed og fortælle hvorfor en internetbruger skal besøge en - altså opbygge et mærke som i den fysiske verden.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu