Reklameregler hindrer digitalisering af TV

MediaWatch

Alt for restriktive regler overfor afbrydelser af TV-udsendelser med reklameindslag, vil bringe Danmark bagud i udviklingen indenfor digitalt TV, mener blandt andre DRs generaldirektør Christian S. Nissen og Venstres mediepolitiske ordfører, Jens Rohde.

Som eksempel fremhæves Sveriges fejlslagne digitalisering af det jordbaserede sendenet, fordi de kommercielle kanaler ikke ville være med. I Sverige forventes myndighederne at bøje af for pres fra TV3, som betinger, at hvis de skal begynde at sende på det digitale net, så vil de inden for to år have lov til at afbryde udsendelserne med reklameblokke. Og hvis Sverige lemper reglerne, så følger Norge sikkert med, udtaler Christian S. Nissen til Berlingske Tidende, og så bliver det svært for Danmark at opretholde egne regler.

Alternativt foreslår Jens Rohde, at Danmark følger den britiske model, hvor afbrydelser tillades, men hvor der så er restriktioner over for f.eks. børnereklamer, vold og porno.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu