Markedsføringsloven gælder også for e-handel

MediaWatch

I Danmark regulerer markedsføringsloven, hvad virksomheder må og ikke må i deres markedsføring. Forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen har endnu engang statueret, at disse regler også gælder for firmaer, der markedsfører sig over Internettet, denne gang ved at beordre Hydro Texaco til at droppe planer om en lodtrækning.

Ifølge Berlingske Tidende havde Hydro Texaco planlagt en lodtrækning om 100 gratis indkøb blandt kunder, der afgav en bestilling via Nettet. Det mener forbrugerombudsmanden er en overtrædelse af markedsføringslovens regler om, at præmiekonkurrencer ikke må være betinget af køb.

Markedsføringslovens hovedformål er at beskytte forbrugerne mod virksomheders useriøse markedsføring. Gentagen og systematisk overtrædelse af disse regler stiller internethandel i et dårligt lys, og ødelægger forbrugernes tillid hertil. Det er i alle professionelle internetbutikkers interesse, at markedsføringsloven overholdes, så e-handel ikke blot bliver en elektronisk udgave af et kupon-hæfte.

Det er anden gang indenfor kort tid at forbrugerombudsmanden må henstille internetfirmaer til at overholde markedsføringsloven; forrige gang var det overfor Gubi.com. Det har fået Hagen Jørgensen til at beslutte at udsende et såkaldt ”hyrdebrev”, som præciserer reglerne for internethandel.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu