Handlekraftig Forskningsminister

MediaWatch

Planens centrale omdrejningspunkt er et offentlig tilbud til alle danske borgere om en personlig hjemmeside, hvorfra der vil være mulighed for digital selvbetjening til landets 24.000 offentlige institutioner 24 timer i døgnet.

Servicen struktureres således at hjemmesiderne kan tilpasses den enkelte borgers individuelle behov. Herfra skal borgerne kunne skaffe sig adgang til netop den information fra det offentlige, som den enkelte er interesseret i . Det kan for eksempel være adgang til alle offentligt registrerede oplysninger om en selv eller indsigt i egne igangværende sager. Desuden bliver der mulighed for selvbetjening til alle offentlige servicetilbud til borgerne, for eksempel tilmelding til ventelister i vuggestuen, skriver Søndagsavisen.

Et andet element i planen fra Birte Weiss går ud på at oprette et offentlig call-center, hvorfra borgerne kan få telefonisk adgang til samme type oplysninger som via internettet. Formålet med en tilsvarende telefonservice er at undgå forskelsbehandling mellem borgere med og borgere uden internetadgang. Et call-center kan for eksempel være opbygget som de kendte trecifrede nummer services.

Ifølge forskningsministeren, har hun allerede sikret sig både politisk og økonomisk opbakning fra blandt andet finansminister Mogens Lykketoft, der også går ind for at omstille den offentlige sektor til digital forvaltning.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu