TV2 i babytanker

MediaWatch

Det er især den nye London-baserede TvDanmark1, der skærper tonen på reklamemarkedet fra 1. januar. TV2s konstituerede direktør, Peter Parbo, præsenterede ideen for bestyrelsen i mandags, og modtagelsen var positiv.

Den kommende "TV2+" skønnes at skulle koste 200 millioner i driftsudgifter. Den nye kanals programflade bliver koordineret med hovedkanalen, og vil kunne nyde godt af det programstof, TV2 har indkøbt, men ikke har sendetid til i dag. Derudover får regionerne mere plads at boltre sig på. Som public service kanal vil den være must-carry og dermed kunne sikre sig en penetration på ca. 70%.

Projektet er uafhængigt af TV2s planer om en digital kanal, TV2D. til kabelhjem-mene.

Mediawatch har bedt mediabureauet The Media Edge give en præliminær vurdering. Bureauet har ved flere lejligheder udtrykt sig kritisk omkring TV2s måde at håndtere den forretningsmæssige side af driften på. Direktøren for The Media Edge, Ole Enggaard, siger:

"Det er et spændende initiativ, som TV2 lufter her. Timingen kan man undre sig over, idet den nye direktør ikke er tiltrådt, og TV2 står overfor vigtige mediefor-handlinger, hvor hele TV2s struktur skal diskuteres, og hvor kanalen beder politi-kerne om 50 kroner mere pr. husstand i licens.

Hvis intentionerne er, at programmere hovedkanalen modent og klassisk public service, mens satellitkanalen får en yngre profil, med f.eks. de mest populære spillefilm, som man har rådighed over, så synes der at være et potentiale for samlet at tiltrække en højere kommerciel share. Samtidig får man ryggen fri rent politisk ved at opfylde alle public service forvent-ninger på hovedkanalen.

Konkurrencen i satellituniverset tegner meget barsk til næste år. "TV2+" står overfor fire kommercielle konkurrenter, men TV2s programlager rummer mange stærke titler, og der er sikkert mere på hylderne, som vi endnu ikke har set. Der er også et potentiale i TV2-systemet og hos dets leverandører til at levere egenproduktion for den yngre befolk-ningsdel. Det er jo velkendt, at regionerne rummer en stor overkapacitet. De otte regioner har meget fine faciliteter, men leverer kun en ½ time, plus korte nyhedsbreaks hver dag.

Strategien for TV3 og 3+ har faktisk vist, at det kan lade sig gøre at kapitalisere på søsterkanal-systemet. Det sker ved flere ratings til salg og en optimal udnyttelse af programvarelageret, der allerede er købt og betalt. Men det kræver altså, at man har programmerne til det. Det er jo primært rettighederne til Faxe Kondi Ligaen, der har skabt en platform for 3+.

Økonomien afhænger naturligvis af, hvad kanalen kan levere af ratings, og hvad det koster at få en transponderplads på 1 Grad Vest. Det ligner ikke en lukrativ forretning ved første øjekast, hvis man forudsætter, at kanalen kan opbygge en kommerciel share på 5 pct. i første hele driftsår, år 2001. Den share vil være godt 100 millioner værd på et marked, hvor TV omsætningen overstiger 2 milliarder.", siger Ole Enggaard.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu