SBS ekspanderer forretningen

MediaWatch

Abonnementsindtægternes størrelse er ukendte, men der er mindst 60 mill. kr. alene fra Tele Danmark Kabel-TV. Dertil kommer antenneforeninger, herunder et potentiale på 32 mill. kr. fra medlemmerne under FDA. FDA vurderer dog, at medlemmerne i første omgang vil være meget afventende overfor TvDanmark1 i kølvandet på pris-stigningerne fra TV3 og 3+. Kultur-ministeriets regnegruppe forudser optimistisk, at i år 2000 vil TvDanmark1 kunne modtages af 74% og TvDanmark2 af 80%

TV- og annoncemarkedet har ikke stiftet nærmere bekendtskab med de konkrete planer for opsplitningen i den engelsk-baserede kanal og det nuværende lokal-TV network på UHF. Mediawatch har foretaget en rundspørge i markedet for at kaste lys over planerne.

TvDanmark1 går i luften den 1. januar. Stationen vil henvende sig til de 15-34 årige. Foreløbig er der stille om programstrategien for år 2000. Rapporter fra Cannes melder, at SBS er varme på det succesrige Endemol-format, "Big Brother", og strategien menes at være, at de kommercielt interessante programmer får førstegangsvisning på TvDanmark1 og derefter sendes på 2'ernen. Samtidig udvides de regionale/lokale vinduer.

TvDanmark1 lanceres formentlig med et helt nyt såkaldt "on-air" udseende. Det er absolut nødvendigt for kanalen at signalere, at den er helt ny, ellers får den problemer med EU-lovgivningen, der forbyder en TV-kanal at "flygte" til et land med en mere liberal lovgivning.

TvDanmark1 skal dele et playout-center med sin svenske søster Kanal5 i London. Her tiltræder et antal danske ansatte, bl.a. i Continuity. Andre nye ansatte skal fungere i København.

En ting synes sikkert: TvDanmark1 sendt fra London har nu førsteprioritet for Broadcast Danmark. Muligheden for at placere breaks tillader kanalen at udvide sit kommercielle varelager, så den kan kapitalisere på seersucceserne. Det er til-trængt, for netop i 3. kvartal har TvDanmark spændt buen i sit nuværende varelager til det yderste.

TvDanmark skal dog vende sig til, at ITC-reglerne ikke nødvendigvis er særlig liberale. Det må antages, at flere af TvDanmarks nuværende slagnumre ikke kan udnyttes fuldt ud, fordi de britiske ITC-regler ikke tillader seksuelle situationer og frontal nøgenhed i primetime.

Broadcast Danmarks "Voice TV" slog ikke igennem ved brugerafstemnigen, men ifølge forlydender overvejer TvDanmark at bevare varemærket Voice TV ved at lancere det som et 3-4 timers eftermiddags-vindue på en af kanalerne.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu