Ringe effekt af reklameforbud

MediaWatch

"Virksomhederne har behov for at markedsføre sig mod børn, og det vil kulturministerens planer om et forbud mod tv-reklamer overfor børn ikke ændre på. Branchens behov bliver ikke mindre, annoncørerne vil bare finde andre måder at markedsføre sig på, siger Kim Angelo, kontaktchef i CIA Mediacentralen. Han forudser, at annoncørerne først og fremmest vil kaste sig over Internet og lancere en række nye loyalitets programmer rettet mod børn, hvis forbudet bliver en realitet i år 2001. Samtidig vil enkelte tv-stationer vil nyde af gavn af et forbud. Eksempelvis er TVDanmark en af de mest markante modstandere af et forbud mod reklamer, men paradoksalt nok vil denne station, ifølge Kim Angelo, blive en af vinderne. “ TV3 og TvDanmark bliver vindere. TV3 kan omgå et forbud mod børne-reklamerne ved at sende fra England, men også TVDanmark er i gang med at etablere en en station i England, og vil dermed være under samme regler som TV3. Han mener, at TV 2 efter et forbud vil mangle incitamenter til at fortsætte med børne-tv på samme høje niveau som hidtil, og det vil gavne de to andre store kommercielle danske kanaler. ""De vil kunne tjene penge ved at ændre i deres sendeflader og udvide tilbudene til børnene, hvorimod TV 2 formentligt vil skrue ned for blusset,"" siger Kim Angelo. Han mener dermed, at et forbud mod tv-reklamer overfor børn vil gå indflydelse på både mængde og fordeling af udbuddet af tv-programmer for børn Han vurderer, at TV2 vil miste i omegnen af 50 millioner kroner årligt på et forbud."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu