Børn ser gerne TV-reklame

MediaWatch

" Det viser en ny meningsmåling, som TvDanmark har bestilt hos I&A Opinion, og som TvDanmarks adm. direktør Jesper Sehested Lund præsenterede onsdag som reaktion på kulturministerens udmeldinger om et forbud mod børnereklamer i TV. “Til forskel fra Kulturministeriet har vi gjort os den ulejlighed at spørge børnene selv. Et forbud vil være tåbeligt og få den modsatte effekt af det, man ønsker," siger Jesper Sehested Lund . Ifølge undersøgelsen, som er foretaget ved interview med 188 børn i alderen 5-12 år over hele landet, svarede 75 procent, at de sagtens kunne se forskel på reklamer og selve programmerne, mens kun hvert femte barn var i tvivl. Til gengæld er der heller ingen tvivl om, at reklamerne virker efter hensigten: Over halvdelen af børnene kunne huske specifikke reklamer for legetøj, og over en tredjedel kunne huske reklamer for mad og slik. Og ikke mindre end to tredjedele af børnene havde fået forældre eller bedsteforældre til at købe produkter, som børnene havde set i reklamer. Forskningslektor Birgitte Tufte, som har skrevet rapporten "Børn & TV-reklame" for Kulturministeriet, er ikke overrasket over resultatet af TvDanmarks undersøgelse: "Hvis børnene ikke kunne lide reklamer, ville reklamebranchen da have et problem, men det svarer jo til at spørge ungerne, om de ikke har lyst til mere slik," siger hun. I sin rapport konkluderer hun bl.a., at det ikke er i børnenes interesse, at der finder en så kraftig markedsføring sted mod dem fra bl.a. TV. Nu opfordrer Jesper Sehested Lund kulturminister Elsebeth Gerner Nielsen (R) til snarest at nedsætte en arbejdsgruppe med repræsentanter for TV 2, TvDanmark og Kulturministeriet samt annoncører og reklamebureauer for at diskutere reglerne."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu