Strid om børnereklamer

MediaWatch

Jyllands-Posten kunne i går afsløre konklusionerne i rapporten, der dokumenterer TV-reklamers påvirkning af specielt mindre børn. Alligevel vil Socialdemokratiet ikke stemme for et totalforbud, argumenterer Carsten Hansen, der er medlem af Folketingets kulturudvalg: »Vi foretrækker frivillige aftaler i branchen. Og hvis de ikke virker, må vi hjælpe parterne. Men jeg mener ikke, det bør ske med et totalforbud,« siger Carsten Hansen. Også den radikale kulturordfører Henrik Svane er tilhænger af, at branchen selv mindsker reklamepresset på de yngste TV-seere. Men med de skarpe konklusioner i den nye rapport vil han overveje sin holdning. Til gengæld har de borgerlige partier ikke meget til overs for rapporten fra Birgitte Tufte, der som forskningslektor på Danmarks Lærerhøjskole har fulgt området i årevis. Men det bør løses ved bedre undervisning og opdragelse og ikke ved totalforbud, mener Venstres medieordfører Jens Rohde: »Vi vil gerne være med til at styrke medieundervisningen allerede i 4-5. klasse, så børn lærer at sortere og gennemskue reklamerne. Et totalforbud vil ikke hjælpe noget, fordi annoncørerne bare vil finde nye måder at nå børnene på,« siger han. Ifølge både Jens Rohde og den konservative kulturordfører Brian Mikkelsen »ligner rapporten bestilt arbejde«, der skulle passe til kulturminister Elsebeth Gerner Nielsens ønsker om et forbud: »Birgitte Tufte er frelst i sin forskning og ønsker sikkert også et forbud mod reklamer i Anders And-bladene og i de skoleskemaer, mine børn bruger,« konstaterer Brian Mikkelsen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu