Nielsen Media Research solgt

MediaWatch

Det planlagte køb, som blev annonceret mandag, vil gøre det muligt for VNU at skifte deres fokus for deres operationer væk fra det traditionelle print media til elektroniske medie og markedsinformation.

Mest signifikant, vil New York-baseret Nielsen give VNU give mulighed for at trænge ind på det hurtigtvoksende Internet Rating business, Net Ratings, som leverer information om Internet reklamer og forbrugeradfærd.

VNU oplyser, at imdlemmelsen af Nielsen vil signifikant øge deres earnings over en periode på fem år. Handelen forventes imidlertid at få en negativ effekt på earnings i år 2000.

Analytikere er positive overfor handelen, men siger, at budet var smule højt sat. De kalder handelen et strategisk brilliant skridt, og siger at det vil bidrage til at VNU bliver mindre cyclisk, da business har brug for marketing information uafhængig af den bredere økonomi.

Nielsen' Net Ratings, som executives siger måske går på børsen næste år, forventes at have et stort vækst potentiale.

Tv-ratings operationerne har gjort Nielsen til almindeligt kendt navn i USA, men flere af de store amerikanske networks har i adskillige år være utilfredse over opståede errors i Nielsen ratings.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu