Yahoo lancerer digital music endeavor

MediaWatch

Med denne lancering følger Yahoo et antal af sine konkurrenter, i forsøg på at tiltrække de musikhungrende netbrugere.I juni anskaffede America Online sig internetradio virksomheden Spinner og musikteknologi virksomheden Nullsoft for $400 millioner. Tidligere denne måned opkøbte Lycos virksomheden Internet Music Distribution, som ejer MP3 afspilleren Sonique.

I februar lancerede Lycos tjenesten MP3 Search på internettet, hvor brugere kan finde musikoptagelser i MP3 format.

Yahoo var i forhandlinger om at købe Sonique i juli, men handelen gik ikke igennem.

Yahoo Digital gør det mulig for websurfere at lytte til musik fra populære kunstnere og købe sange, som kan downloades og lagres på brugerens harddisk. Brugere kan også se og høre internet video som koncerter, musikvideoer, og og de kan også se on-demand videokanaler.

Desuden vil det snart være mulig for brugere at udgive og sælge deres egen musik online, oplyser Yahoo. Yahoo har indgået partnerskaber med en række musiktjenester som Beatnik, der lader brugere remixe sange på nettet; Emusic, som gør det mulig for brugere at sample og købe individuelle sange eller hele albummer i MP3 format; og Liquid Audio, som koder musik i den passende musikformat til downloadning.

Yahoo opkøbte i februar internetvirk-somheden Broadcast.com for omkring Broadcast.com, der nu hedder Yahoo Broadcast Services, sender live begivenheder for private brugere og virksom-heder.

Yahoo planlægger at bruge Broadcast.com's medie streaming service til sit netværk af hjemmesider. F.eks. kan brugere af Yahoo Sports lytte til sportsnyheder, eller Yahoo Finance brugere kan lytte til virksomhedskonference indkaldelser.

Med den nye service, tilføjer Yahoo flere egenskaber til deres lange liste af "vertikale" sites, som inkluderer finans, sport, nyheder og shopping. Selvom hurtig udbygning af områder for nyt indhold på internettet anses for at være favourable for investorer, advarer flere eksperter Yahoo, om at de meget vel kan risikere at sprede sig over så meget, ved at tilbyde så mange ting, at indholdet bliver for tyndt

På lang sigt kan det føre til, at Yahoo-brugere vælger mere indholdsspecifikke sites i stedet for en enkelt generel informationskilde.

Yahoo's lancering af Wahoo Digital kommer netop nu, hvor som internettet er ved at blive en signifikant kraft i musikindustrien. Forbrugere logger i højere grad ind på internettet, ikke kun for at læse om kunstnere og købe Cd'ere, men også som et sted, hvor man skaffer musikken direkte. Brugere downloader musikoptagelser på deres harddiske, og afspille dem igen eller overfører dem til transportable enheder som Diamond Multimedia's Rio.

Portaler som Yahoo ankommer relativt sent til online musik festen. Sites som MP3.com og Ultimate Band List er allerede forlængst blevet populære som steder, hvor man downloader og lytter til musikoptagelser.

Også pladeproducenterne, som f.eks. Sony Music, Universal Music og BMG planlægger at lancere musik hjemmesider. Ligeledes planlægger mediegiganten Viacom at lancere et musiksted allerede næste måned, som vil bygge på deres musik rettigheder til MTV og VH1.

Marc Geiger, en musikindustri veteran og medstifter af ArtistDirect, som ejer Ultimate Band List, udtaler, at hvorend Yahoo's trænger ind, er man nødt til at tage det alvorligt, hvis man er en lille spiller på markedet. Web giganter kan bruge deres vidtstrakte brugerskarer til at promovere en service som Yahoo Digital gennem deres sites.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu