Broadcast.com

MediaWatch

Multimediaportalen Yahoo! vil sprede tv- og radioprogrammer over hele verden. Den adm. direktør for Yahoo Danmark, Peter Kragh Halling, siger, at der kan ventes initiativer fra 3. kvartal i år. Yahoo og broadcast.com har sammen nu godt 50 mio. enkeltstående brugere om måneden.

De danske tv-stationer får fra efteråret en konkurrent, de er nødt til at tage alvorligt: Den amerikanske netportal Yahoo har købt internettv-selskabet broadcast.com, og det ventes allerede fra efteråret at indebære ekspansion til bl.a. Danmark, oplyser Yahoo! danmarks adm. direktør Peter Kragh Halling. Handelen i USA gennemføres i 3. kvartal i år ved, at Yahoo! udveksler 28.334,000 aktier fra Yahoos beholdning med 36.692.000 aktier fra broadcast.com common stock. Herudover vil Yahoo! konvertere 7.131.000 broadcast.com aktieoptioner til 5,507,000 Yahoo! aktieoptioner. Det interessante bliver imidlertid ifølge Peter Kragh Halling, i hvilken udstrækning resultaterne af denne handel vil fremskynde det udskillelsesløb, der også i Danmark er ved at ske opå internetområdet.

- Vi har inden for kort tid set, hvorledes der tales stadig mere om en egentlig sammensmeltning af radio, tv og internet til én størrelse, og med købet af broadcast.com er Yahoo! tæt på dette mål. Vi kan derfor stå i en situation, hvor også de danske aktører tvinges til at rykke sammen for at opnå nogle størrelser og resultater, der kan gører sig gældende i et større og blivende regi, siger Peter Kragh Halling.

Han vil ikke "tage forskud på glæderne", men mener, at udviklingen kan betyde, at Yahoo! Danmark inden for en passende horisont vil få nye og større muligheder, eventuelt i samarbejde med et stort tv-produktionsselskab eller et tv-selskab.

- Det står jo klart, hvis man ser på danskernes tv-vaner, at de foretrækker danske programmer. det tror jeg ikke, at man kan ændre på, selv om distribiutionen sker over internettet .

50 mio. brugere

Broadcast.com.inc, der af Yahoo! betegnes som verdens førende udvikler og distributør af streaming audio og video programmering, får et nyt underlag med Yahoo!, nemlig i alt 50 mio. enkeltstående brugere om måneden. dermed udbygger Yahoo! sit multimedia koncept, der tillige vil give nye muligheder for annoncører og forretningsaktiviteter.

- Broadcast.coms store først-på-markedet fordel har givet selskabet en fremtrædende placering på dette område. Overtagelsen af broadcast.com er en naturlig udvidelse af vores strategi om at give brugerne de fleste muligheder og at levere en stærk reklame- og distributionsplatform til vore kommercielle kunder, siger Tim Koogle, der er bestyrelsesformand og adm. direktør for Yahoo!. Han sigher, at de kommercielle kunderne nu får mulighed for at arbejde med inmtegrerede multimedia marketingløsninger.

Broadcast.com blev grundlagt i 1995 og leverer i hundredevis af live og on-demand audio- og videoprogrammer til 800.000 daglige brugere. Selskabert distribuerer bl.a. programmer fra 385 radiostationer og 40 tv-stationer som BBC World Service, A. H. Belo Corporation, CNN Audioselect and Granite Broadcasting; 420 college and professional sportsorganisationer som Major League Baseball og National Hockey League; og CDer, film and audiobøger. Broadcast.coms Forretningsservice gruppe leverer live og on-demand turnkey Internet broadcasting services til i hundredevis af virksomheder, herunder AT&T, Dell, Forbes, Harvard University, Intel og Microsoft. Broadcast.com tilbyder også multimedia annoncering på nettet, bl.a. audio og video portalreklamer, reklamespots i broadcast.com programmering, samt kanal- og event sponsorships.

Yahoo! Inc. er et globalt internet media selskab med et netværk af information, kommunikation and indkøbsservices for millioner af daglige brugere. Selskabet har kontorer i Europa, Asien, Sydamerika og Canada. Hovedklvarteret ligger i Santa Clara, Californien.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu