NAB gav ikke svaret

MediaWatch

Selvom Sony kunne proklamere nyt venskab med Avid i et udviklingssamarbejde omkring DVCAM og MPEG med 24 billeder i sekundet og et klart sigte på HDTV, fortælle om nye serverløsninger i samarbejde med IBM og kapring af storkunder som CNN, CBS og FOX, er Panasonic ikke endegyldigt slået af banen. DVCPro er stadig uhyre populært, og på NAB lovede Matsushita-præsident Yoichi Morishita som ejer af Panasonic at lægge ekstra kræfter i udviklingsarbejdet - og at sænke priserne på mange af de eksisterende produkter. Mens den nye samarbejdsakse - Sony, Avid IBM - resulterede i bekymrede miner hos konkurrenterne, er det imidlertid et stadig mere påtrængende spørgsmål, om det overhovedet er på dette område, at slaget om fremtidens marked kommer til at stå.

Mentalt har broadcastindustrien over årene tiltaget sig patent på elektronisk formidling af nyheder og underholdning, men NAB afslørede, at branchens traditionelle giganter har vanskeligt ved at følge mulighederne i den eksplosive digitale udvikling, der allerede har betydet, at formidlingsmonopolet er forsvundet.

Internettet har vendt op og ned på det traditionelle verdensbillede, og broadcastere, der endnu ikke har fået øje på dette, kunne få sig en verbal opsang af CNNs Ted Turner - der kan opleves "live" på NABs hjemmeside. Og hvis dette ikke var nok, kunne de sammen med de gamle kolleger diskutere den chokerende nyhed, at tidligere års mini-udstiller - det i broadcast-kredse hidtil næsten anonyme Broadcast.com, der tilbyder transmissioner via nettet - umiddelbart inden messen var blevet handlet til den nette sum af 7,6 milliarder dollars.

Derfor er det også meget betegnende, at Las Vegas Convention Center's tre store udstillingshaller, der var spækket med industriens traditionelle broadcastudstyr, ikke formåede at skabe den samme besøgerinteresse som den noget mindre multimedia-udstilling på Sands Convention Center og de tre konferencespor, der havde NewMedia som tema, og hvor broadcasterne blev bombarderet med opfordringer til at handle nu, hvis de vil være sikre på en plads i morgendagens TV-marked, der med en distribution via Internet og bredbånd vil blive drevet af helt nye innovative aktører.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu