TV2 ønsker ikke liberalisering af reklameregler

MediaWatch

TV 2 har fået økonomiske problemer i 1. kvt., fordi konkurrenterne er bedre til målrettet at tiltrække de seere, som annoncemarkedet efterspørger. Derfor skal der nu spares 90 mill. over to år. TV 2 omsætter årligt for én milliard alene i reklamesalg og kunne formentlig tjene noget mere, hvis man udnyttede den nuværende lovgivning fuldt ud, eller hvis reklamereglerne blev liberaliseret med mulighed for breaks i programmerne. Men det ønsker bestyrelsesformanden ikke. Bilgrav-Nielsen var for ti år siden en meget ivrig modstander af reklamefinansieret TV. Nu er han blevet klogere, siger han. TV 2 har pligt til at reagere på annoncemarkedets ønsker for at sikre en sund økonomi. TV 2 skal finansiere digitaliseringen og skal kunne opretholde andelen af danskproducerede programmer, og har i øvrigt pålagt sig at opbygge en større pengetank. Bilgrav-Nielsen lufter muligheden for flere licensmidler eller brugerbetaling til TV 2 for at skaffe midler til et større digitalt TV udbud.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu