IBC 98-messen i Amsterdam - Turbulent IBC

MediaWatch

Der blev vendt op og ned på meget under dette års IBC i Amsterdam. Gamle fjendebilleder er afløst af forbrødring. Gamle krige erklæret for afsluttet. Men som i alle andre krige er der ingen sejrsherre. Kun tabere. IBC-rapport af Flemming Lerbæk for AVM og MediaWatch.

Avid og Tektronix var få dage før IBC enedes om at samarbejde om udviklingen af et fælles nyhedssystem. Den noget overraskende kendsgerning må i tusindvis af Avid, Basys, Pluto og Softimage-brugere lære at leve med. Andre brugere af Tektronix, Newsstar og Lightworks-produkterne må også lære at leve med kendsgerningen: Et helt nyt brand skal etableres og der skal udvikles et helt nyt produkt til selve kernen i en broadcaststationerne: Nyhedsbehandlingen.

I årevis har tv-broadcastere verden over haft to hårde konkurrenter, som begge hævdede at netop deres produkt var verdens bedste og mest udbredte. At de var "førende på markedet". Og sandt er det da også, at Newsstar i mange år så ud som en vinder med salg til mange af verdens førende tv-stationer. Et produkt som Basys havde også sine svorne tilhængere blandt broadcasterne. Det var en tilstand af stadig kamp og forbedring af deres produkter. Den "krig" kunne sikkert have fortsat til gavn for brugerne, som til stadighed har fået et bedre produkt. Men i en tid med store teknologiske landvindinger i computerteknologien kom der nye spillere på banen.

Stjerner som Avid blev hurtigt så store, at deres kunder og de selv ønskede at få et totalt broadcast-system. Ikke bare nogle computere som var mere eller mindre gode til at redigere det indsamlede videomateriale. Genistregen var - mente alle Avids tilhængere dengang - da selskabet opkøbte nyhedssystemet Basys. Det år var Avids slogan "Right here - right now" både i Montreux og på NAB. For Newsstar blev dette træk begyndelsen til enden.

Guldægget

Avid fik da også rigtig god vind i sejlene. Broadcasterne fik tillid til, at det financielt noget ramponerede selskab med det knaldgode redigeringsprodukt var den hest, de skulle holde på. De første store kontrakter blev underskrevet. Aktierne steg igen.

En anden af de store spillere kom på banen. Økonomisk fik Tektronix Avid til at ligne en dværg. Den hæderkronede "gamle" broadcast-leverandør havde sovet lidt i timen når det galt den nye trend: nonlineær redigeringsanlæg. Til gengæld havde Tek's RD-folk udviklet et guldæg: Profile. I første omgang en af de rigtige kedelige bokse, som der er så uendelig mange af på IBC og andre store udstillinger. Der var bare lige det ved det, at boksen ikke bare kunne lagre data på sine harddiske. Det blev gjort intelligent og i komprimeret form. En teknologi alle havde sukket efter her på dørtrinet ind til den digitale tidsalder.

Med JPEG og flere samtidige videostrømme ind og ud af boksen var Tektronix pludselig igen på alles læber - også i Europa. Men hvorfor lade andre udnytte de mange muligheder Profilen giver, må en eller anden genial medarbejder have spurgt. Og sådan blev det.

Lightworks havde citat "lige den brugeroverflade og ånd" som hører den nye tid til, mente Tektronix spejdere. Og det relativt - i broadcast-sammenhænge - lille Londonfirma Lightwoks der havde rod i filmindustriens behov for nonlineære elektroniske klippemetoder, blev opkøbt. Ret hurtigt gik det op for Tektronix, at det ikke var nok at være sælger af et nonlineært redigeringsanlæg. Det var der i de år ca. 160 store og små registrerede firmaer, som også kunne levere.

Det bedste fra begge

Kravet fra broadcast-industrien lød: Vi vil have systemer. Vi vil have netværk, vi vil have nyhedsafvikling, servere, elektroniske journalistiske arbejdspladser osv. Tektronix handlede hurtigt og nyhedssystemet "Newsstar" blev opkøbt. Nu var man først rigtigt på banen, og broadcasterne kvitterede med købet af nogle få systemer. Så få systemer blev solgt, at Tektronix igen mente at måtte handle. Samarbejdet med Avid blev en realitet. Til gengæld er Newsstar og Lightworks nu blevet ofret. Kun anlægget Lightworks VIP kan forvente at få support og ny udvikling. Men hvor længe?

- Lightworks er verdens bedste redigeringssystem, sagde direktør for Newsdevision i Tektronix, Tim Thorsteinsen på pressemødet. - Men markedet har ikke været det vi forventede. Derfor transformerer vi nu fra Lightworks til Avid i nyhedssystemerne. - Vi fokuserer på det bedste i begge selskaber ved denne strategiske alliance, sagde han også. Så hvad skal man tro?

Direktør i Danmon Ole Clausen mener, at Tektronix har handlet ud fra amerikansk forretningstradition. - For mig ser det ud til, at der har været tale om pleje af aktionærerne. Men det er et godt valg af de bedste produkter til det som jeg gætter på skal hedde "AvidStar", mener Clausen.

Alle leverandører til den danske broadcastindustri, som jeg talte med om spørgsmålet, er enige i, at begge selskaber måtte gøre noget. Avid har haft problemer med at få deres netværksløsninger til at fungere. Og Tektronix har haft de rigtige produkter, men ikke de rette salgstal på deres redigeringsanlæg.

Store konsekvenser

Beslutningen har imidlertid stor betydning for flere af de danske leverandører. Specielt Avid, som nu kommer til at sidde med produkter, de ikke i forvejen har specielt stort kendskab til som f.eks. Softimage. Men det er også Videotronic, der bl.a. har leveret Newsstar til DR og som også er berørt af Softimage-handlen.

Direktør Flemming Budde har imidlertid is i maven. - Jeg har fået oplysninger fra Tektronixs ledelse, som siger, at der end ikke er underskrevet en kontrakt om samarbejdet endnu. Hvis det bliver til noget, er der tale om et nyt selskab. Og ingen kan på nuværende tidspunkt sige noget om, hvem der bliver dansk leverandør. Jeg tror personligt, at det bliver os, siger Budde under IBC.

Hos Avid er direktør Ole Malmbak lige så fuld af fortrøstning. - Det er rigtigt, at NT-platformen er noget nyt for os. Men Avid arbejder nu også på denne platform og vi er allerede i gang med at uddanne vores teknikere. Vores topend produkt hos Avid er nu Softimage/DS, som også kan køre NT.

Og mens leverandører og fabrikanter finder ud af en grimasse, der kan passe, ser det ud til at broadcasterne er endnu mere forvirret end før. Trods mange besøgende var det tungt med at beslutte sig for køb.

To muligheder

Om det virkelig er en klog beslutning at gennemføre en sammenlægning baseret på to selskabers manglende evne til at løse problemerne selvstændigt - eller som er truffet for at gavne broadcasterne, som de to tidligere kombattanter hævder - vil kun fremtiden kunne vise. Men allerede nu står flere andre klar med lignende systemer. Der blev vist mange serverløsninger på IBC. Og en af dem kom fra SONY som nu får lidt mere tid til at færdiggøre deres system, men som for længst har overstået de strategiske overvejelser.

Heller ikke de gamle folk bag Lightworks er til sinds at give op. Efter hvad vi erfarer, vil man forsøge at få videreført produktet specielt rettet mod filmindustrien.

Det var imidlertid ikke al handel, som gik i stå. På flere seminarer og pressemøder fremhævede de store leverandører som Avid, Tektronix, Sony, Quantel, Media100 og Scitex, at der synes at være en klar trend i industrien:

Enten skal man overleve ved billig-produktioner eller ved at tilbyde highend udstyr. Steen Vestrup, direktør for Provideo: - Der er to trends lige nu. Brugerne vil have systemløsninger. Og brugerne køber igen de mest estimerede produkter som f.eks. Quantel. Det er produkter som altid har fungeret som referenceramme for andre systemer, men som nu også kan fås i systemer til relativt lave priser.

Flere mellemstore produktionshuse er i den sidste tid blevet klar over, at den er gal. Kunderne vil have det dyre udstyr. Eller de vil have det næsten gratis og vælger så at forsøge sig selv. Hos Henning Brink Produktion har man fulgt med udviklingen. - Vi kører alt i digitalt netværk og bruger digitale kameraer. Quantel har i mange år været en af leverandørerne til os. Og nu har vi valgt at skifte vore Henry ud med den nyeste EditBox Platinum. - Vi holder på at "godt" er bedre end "godt nok". Kunderne vil gerne have det bedste og hurtigste arbejdsredskab. Og mine medarbejdere er naturligvis også lettere at motivere når vi hele tiden har den bedste teknik, siger Henning Brink.

På et seminar om de nye billigere produktionsformer, som er muliggjort af den teknologiske udvikling kunne en BBC-repræsentant fortælle, at man nu havde mellem 1100-1200 SONY DV-kameraer, som blev brugt til Broadcast-produktion. Han efterlyste i øvrigt broadcastindustriens lyst til at støtte denne del af produktionerne med bedre og billigere udstyr.


Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu