Medieklummen: Politikerne ville have et alternativ til DR, men fik bare mere DR

Uffe Gardel gør boet op efter 13 års forsøg på at opbygge et alternativ til DR inden for taleradio og et par lyspunkter omkring 24syvs positionering og udvikling af podcastmarkedet.
Uffe Gardel er klummeskribent hos MediaWatch.
Uffe Gardel er klummeskribent hos MediaWatch.
AF UFFE GARDEL, FREELANCE JOURNALIST

Når dette læses, er 24syv inde i sine sidste dage som dab-radiostation og podcastproducent – eller allerede lukket. Lad os lige genopfriske forløbet: 24syv kom til verden for fire år siden under navnet Radio Loud som resultatet af et grimt og kaotisk forløb. 

Politikerne havde stillet geografiske krav til det gamle Radio24syv, som det ikke ville acceptere. For at redde Radio24syv fandt man så på at udbyde en dab-frekvens. Men den endte med at gå til Radio Loud, der ret hurtigt blev til 24syv – uden ”Radio” foran.

Lad os gøre status over 13 års forsøg på at opbygge et radio-alternativ til DR.

Først en subjektiv iagttagelse: Som i sin tid Radio24syv har det nye 24syv været præget af originalitet og kreativitet. Der er blevet eksperimenteret med nye formater – dog næsten alle bygget over det klassiske set-up med mennesker i et studie.

Hardcore-borgerlige unge fik programmet Blåt Bælte. Unge hardcore-muslimer fik lov at lave Det Muslimer Taler om. Mere mainstream unge lavede radio for andre unge om unges liv – om musik med fx ”Musik på 24syv”, hjertesorger med fx ”112 For Knuste Hjerter” og andre eksistentielle problemer såsom ”112 For Venskaber” og ”Like mig”, og integrationsproblemer fx ”Ghettofaktor” og ”Under turbanen”. 

Alt sammen programmer, man utvivlsomt kan kritisere for meget, men som grundlæggende tog deres målgrupper alvorligt.

Gør boet op

Kan DR opvise noget tilsvarende de seneste tre år? Eller kan Radio4, radiostationen som overtog gamle Radio24syvs FM-frekvens? Det er ikke mit indtryk.

Jeg mener, at boet efter gamle Radio24syv kan gøres nop som følger: Der er Radio4, som overtog Radio 24syvs FM-frekvens. Kanalen laver pæn og ordentlig P1-agtig radio uden megen fornyelse. Og så er der R8dio, spøg- og skæmtdelen af game Radio24syv. Det er en podcastvirksomhed som laver underholdning på rent kommercielle vilkår. Og DR er stærkere end nogensinde.

Lad os se på tallene – og dermed bevæge os væk fra det subjektive og ind i det objektive. Her er de landsdækkende taleradioers ”share”, altså andel af radiolytningen målt i tid. Grafen viser Kantar Radio-Meters tal for ugerne 10, 20, 30, 40 og 50 hvert år.

(Artiklen fortsætter efter grafikken)

Som man ser, bed gamle Radio24syv DR’s P1 i haserne. Efterfølgeren på frekvensen Radio4 sank meget hurtigt ned til en enkelt procent af den samlede radiolytning, mens P1 stille og roligt trak opad. Nye 24syv kunne nærmest ikke måles, men sendte også kun på dab. Og hvem lytter dér? I hvert fald ikke de unge, som stationen i høj grad var rettet mod.

Bedre ser det ud på det podcastmarked, som i disse år er vokset frem med et mylder af udbydere. Af de 100 mest lyttede podcasts i uge 10 ifølge Postcastindex var de 12 fra 24syv, 9 fra Radio4 og én fra R8dio – mens 64 fra DR. Det er måske ikke så ringe, i betragtning af 24syvs beskedne budget – alene P1’s programomkostninger er næsten dobbelt så store om 24syvs samlede budget, og på podcastlisten findes andre DR-kanaler end P1.

Det er jo egentlig en sørgelig historie: Politikerne ville have et alternativ til DR, men fik bare mere DR. Er der slet ikke noget godt at sige?

Jo, der er jo som sagt podcastmarkedet, med et væld af aktører og megen kvalitet.

Og så er der det gamle flowradiomarked, for her er der også sket noget. Her er en graf, hvor jeg har sammenlagt share for de fire taleradioer fra den første graf.

(Artiklen fortsætter efter grafikken)

Som man ser, er taleradioens andel af den samlede radiolytning øget betydeligt. Det kunne jo godt have noget at gøre med, at DR har fået konkurrence: Der er blevet mere at vælge imellem, og DR er blevet presset til at udvikle sig.

Er der noget at lære? Ja! Man kan lære, at konkurrence virker. Det gjorde den jo også med TV 2 i sin tid. Så man skal bare prøve igen. Men næste gang skal man finde en model, som støtter podcasts.



24syv lukker. Læs artiklerne om det sidste kapitel i kanalens historie:

Sidste kapitel for 24syv: ”Der var helt klart kræfter, der ville have, vi ikke lykkedes”

24syv samlede sig et fast podcastpublikum - men radioens lyttertal fik aldrig luft under vingerne

”I bagklogskabens lys må man nok sige, at det var en forhastet beslutning at lave det udbud”

Anders Krab-Johansen så aldrig et kommercielt potentiale i 24syv

24syv forlader sendefladen: ”Der var ikke plads til nogen fejltrin”

Partier er klar til at se på nye tiltag for at øge konkurrencen i taleradiomarkedet

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu